Amber Case: “En la relació amb el client, no hauríem de tenir una solució digital única per a tothom”

La Fundació Naturgy ha celebrat aquest matí a Casa de América, a Madrid, la primera sessió del nou cicle de conferències talkson amb la cíborg antropòloga Amber Case, que haLlegir més

La Fundació Naturgy ha celebrat aquest matí a Casa de América, a Madrid, la primera sessió del nou cicle de conferències talkson amb la cíborg antropòloga Amber Case, que ha parlat sobre “Calm technology i el futur del sector energètic”.

Case ha ofert una previsió basada en dades de Cisco: 50.000 milions de dispositius estaran en línia el 2020. “En una era de tecnologia interruptiva, necessitem la calm technology”, ha afirmat. Aquest terme va ser encunyat a mitjan dels 90 pels investigadors de Xerox PARC, Mark Weiser i John Seely Brown. Case ha fet seves les paraules de Weiser sobre això: “Una bona eina és una eina invisible. I per invisible volem dir que l’eina no s’immisceix en la teva consciència; et concentres en la tasca, no en l’eina”.

Per a l’oradora, la calm technology configura el marc idoni per dissenyar productes i serveis amb premisses com: “la tecnologia no hauria de requerir tota la nostra atenció, sinó només una part, i només quan calgui”; “la quantitat correcta de tecnologia és la quantitat mínima per resoldre el problema”; o “la tecnologia ha d’amplificar el millor de la tecnologia i el millor de la humanitat”, ha apuntat Case.

“Vivim en una era de tecnologia que ens roba molt de temps; el telèfon mòbil s’ha convertit en un ordinador que absorbeix el 100% de la nostra atenció”, ha afirmat. Per això, “en l’era de la internet de les coses, l’important és dissenyar tecnologies que no captin la nostra atenció”.

En l’àmbit energètic, Case ha afirmat que “en el context actual, cal utilitzar els recursos naturals disponibles i reduir el consum d’energia per ser més eficients”. Segons l’antropòloga, els clients han de saber, per exemple, quins electrodomèstics incrementen més la factura, o com poden reduir el cost de la calefacció i refrigeració a casa. “D’aquesta manera, poden adoptar mesures en els seus patrons de consum”, ha detallat, i ha insistit en la necessitat d’utilitzar dispositius senzills que utilitzin, per exemple, el color per predir que alguna cosa fallarà, com ara si està a punt de produir-se una fuita de gas. “Em refereixo a tecnologia senzilla, que no està necessàriament connectada en remot, com els sensors de fum.”

Quant a l’atenció al client en un món cada vegada més connectat, Case ha considerat que “cal un enfocament més híbrid. Hi ha certs processos que es poden automatitzar, però cal que hi hagi interacció humana, no tot pot ser digital. No hauríem de tenir una solució digital única per a tothom”.

L’autora de llibres com Calm technology i Designing with sound ha afirmat que la tecnologia ha d’atreure la nostra atenció només quan calgui, i ha de romandre “tranquil·la”, en segon pla, la major part del temps. En aquest sentit, Case ha reproduït el vaticini de Mark Weiser: “El recurs escàs al segle XXI no serà la tecnologia, serà l’atenció”.

Amber Case ha estat qualificada com una de les dones més influents del món en la tecnologia, segons la revista Fast Company; i va ser nomenada per National Geographic “Emerging Explorer”, i per Inc. Magazine una de les “30 under 30”.

Innovació i tecnologia al servei del consumidor d’energia

A Amber Case l’ha acompanyada la responsable de Customer Centricity de Naturgy, Ana Serrano, qui ha parlat sobre com la innovació i la tecnologia estan ajudant a crear productes i serveis més eficients per als clients.

Serrano ha explicat que el sector està immers en la definició d’un nou model de transició energètica que fomentarà les energies renovables i la reducció de CO2, així com l’eficiència energètica o la mobilitat sostenible. En aquest context, el Pla estratègic 2018-2022 de Naturgy “fonamenta el nostre model industrial en palanques clau com la digitalització, la competitivitat, l’agilitat i, sempre, posicionant el client al centre de la nostra activitat”. “I en tot això, la innovació tecnològica juga un paper fonamental”, ha afirmat.

Vegeu sala de premsa