calculadora astra

Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa

c.1940-1950

CL-0097 AD

Aquesta calculadora n’és una mostra, malgrat que ara ens sembli un objecte obsolet, en la seva època va ser la revolució de les calculadores. Es tracta d’una calculadora manual adaptada, el nucli és de ferro i la carcassa de baquelita negra. Els primers models d’aquesta calculadora van ser dissenyats per John E. Greve entorn del 1922 i fabricada per l’Astrawerke, a Chemitz (Alemanya).

Aquest model en concret està basat en el model de la Dalton (amb deu tecles), però amb l’avantatge d’incorporar les tecles 00 i 000, gràcies a les quals s’aconseguia més rapidesa en les operacions.  Aquesta peça va formar part de les oficines de comptabilitat de la seu de Gas Natural Fenosa, al Portal de l’Àngel de Barcelona.

L’origen de les màquines de calcular ve dels àbacs, objectes construïts amb un marc de fusta i filferros amb boles lliscants. Els àbacs van ser utilitzats durant segles abans de la implantació del sistema escrit numeral àrab.  Al segle XVII va ser quan William Oughtred va inventar la regla de càlcul el 1622, i el 1930 Richard Delamina va construir la primera calculadora.  Uns vint anys després, el 1642, el filòsof i científic francès Pascal va inventar la primera calculadora mecànica, també anomenada “Pascalina”. La indústria va evolucionar a poc a poc, però no va ser fins a l’últim quart del segle XIX quan es van presentar importants avanços en les calculadores mecàniques.

El 1872 Frank Stephen Baldwin va inventar la calculadora de roda dentada, el gran avanç per a aquest tipus de màquines, ja que va ser l’inici de la nova era de calcular, les màquines basaven els seus interiors en rodes dentades i botons.

Durant la primera meitat del s. XX es va mantenir el desenvolupament gradual de les calculadores mecàniques; la data més rellevant va ser el 1914, quan Dalton va presentar la primera sumadora-llistadora del seu tipus, només de deu tecles, com la que presentem.

Des del començament dels anys 1900 fins a la dècada del 1960, les calculadores mecàniques van dominar el mercat de computació d’escriptori, eren màquines que facilitaven el treball als comptables, però no deixaven de ser aparells grans i pesants.   Al Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa es poden veure altres exemples de màquines de calcular i d’escriure de l’època, on es pot comparar la mida i la diferent maquinària que s’utilitzava antigament i les que s’utilitzen actualment.

A partir dels anys 70, les calculadores mecàniques van ser substituïdes per les electròniques, peces més petites, que permetien els models portàtils i pràctics, ja que eren alimentats per bateries. La indústria ha evolucionat fins que s’ha arribat, avui, a les calculadores de butxaca que avui coneixem.