Comptador de demostració de tipus hidràulic

Fabricat per la Compagnie pour la fabrication des compteurs et matériel d’usines à gaz,
París Inicis del s. XX
Acer policromat i llautó
Número de registre: CN 109
De la fotografia: Comptador de demostració
Fotògraf: Dani Rovira
© Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, 2017

Amb l’arribada del gas a les llars a principis del segle XX, van crear-se aparells per mesurar el consum de gas dels abonats. El primer aparell d’aquesta tipologia, que data el 1815 i fou ideat per l’anglès Samuel Clegg, presentava problemes d’estanquitat i produïa oscil•lacions constants en les flames dels aparells a gas. Per millorar aquests inconvenients en l’aparell, va crear-se un nou enginy en forma de tambor que se submergia en aigua fins a una alçada fixa i que es dividia en quatre compartiments que s’anaven omplint i buidant constantment.

Dins dels compartiments d’aquest enginy, la pressió del gas actuava tot fent-los rodar i activant uns engranatges que transmetien, d’aquesta manera, les unitats de mesura que calculaven el gas consumit pel client. Tot i així, aquest model i els que el van succeir encara comptaven amb un sistema força senzill de càlcul. És per aquest motiu que els fabricants crearen aparells de demostració, com aquest que preserva el Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, que exhibien en els comerços o bé a les llars dels abonats per tal de certificar l’eficàcia i la veracitat de càlcul de l’energia consumida.

L’aparell que mostrem en aquest article era de tipus hidràulic i va ser fabricat a París per la Compagnie pour la fabrication des compteurs et matériel d’usines à gaz, una de les empreses més importants del sector gasista a França de l’època.