maqueta del gasometro

Autoria desconeguda
Fusta i acer
Escala 1:150
Número de registre: sense referència

De la fotografia: Maqueta del gasòmetre M. A. N.
Fotògraf: Dani Rovira
© Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, 2017

Aquesta peça de la Col·lecció de la Fundació Naturgy és una maqueta que reprodueix el gasòmetre instal·lat a la fàbrica de gas de Sant Martí de Provençals (Barcelona), que es posà en funcionament el 16 de gener de 1940. Col·loquialment, el gasòmetre es coneixia amb el nom de M. A. N., inicials que corresponen a l’empresa alemanya encarregada del seu muntatge, la Maschinenfabrik Ausburg-Nürenberg A. G. L’any 1992, la fàbrica de Sant Martí va desmantellar-se i, durant la cerimònia de clausura, va poder-se visitar per darrer cop les seves instal·lacions, juntament amb el gasòmetre.

El gasòmetre M. A. N. era de tipus sec i estava format per un recipient en forma de prisma, amb una planta poligonal de 22 costats. Des de la planta es disposava un gran disc metàl·lic equipat amb una junta hermètica que es desplaçava amunt i avall per tot el dipòsit, segons la quantitat de gas manufacturat que s’hi anava emmagatzemant. L’estructura exterior del gasòmetre era de xapa doble amb reblons, mentre que el disc estava constituït per una estructura metàl·lica que tenia la propietat de no deformar-se, doncs les pressions que havia de suportar eren d’entre 120 i 130 mm. c.d.a. (mil·límetres de columna d’aigua). El gasòmetre tenia una capacitat de 100.000 m3 i el gas entrava i sortia per diversos tubs ubicats a la part inferior de la instal·lació. Per facilitar les operacions de manteniment i donada la seva alçada de 70 metres, el gasòmetre comptava amb dos ascensors, un d’exterior sense parades intermèdies i un d’interior en forma de gàbia que facilitava la inspecció visual en ple funcionament. Unes escales recorrien l’esquelet exterior de l’ascensor i permetien accedir als múltiples passadissos de les diverses alçades del gasòmetre.