modelador sombreros

Modelador de barrets de gas

Fabricat per H. Maillard, París
Finals del s. XIX
Ferro, llautó i fusta
Número de registre: MG 1205

De la fotografia: Modelador de barrets de gas i conformateur
Fotògraf desconegut
© Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, 2017

L’origen del barret és molt antic i el seu ús i forma s’han anat transformant al llarg de la història. Aquest accessori va sorgir com a element necessari per protegir-se del sol i la pluja. Aviat es convertiria en un objecte molt apreciat, de distinció social. Des de les seves primeres manifestacions a les pintures egípcies i fins a l’actualitat, els models dels barrets han marcat la diferència d’un estatus social a l’altre, tant en homes com en dones. A mitjan segle XIX, amb l’arribada de les màquines de cosir, la fabricació del barret es va transformar i va convertir l’ús d’aquest accessori en massiu.

El modelador de barrets de gas, que es preserva en la Col·lecció del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, va ser fabricat per H. Maillard a París a la darreria del segle XIX. Aquesta peça, testimoni de la modernització de la indústria del barret, va permetre la fabricació d’accessoris de diferents estils que revolucionarien la història de la moda i del vestir. Aquest particular enginy, que encara conserva el número de patent gravat a la part superior, va perfeccionar notablement la tasca artesanal de fabricació de barrets. En primer lloc, gràcies a un aparell anomenat conformateur, el mestre capeller mesurava el diàmetre del cap del client. Posteriorment, gràcies a les mesures de crani facilitades pel conformateur, el modelador utilitzava la tecnologia del gas per donar forma al barret a través d’un motlle de fusta, i proporcionava la forma desitjada al feltre a través de la calor que una flama emetia sobre la base inferior de l’aparell. Mitjançant les nanses i les palanques que l’enginy tenia a la part superior, el feltre s’adaptava al motlle i la talla que el client desitjava. Finalment, després de la fabricació realitzada mitjançant el modelador de gas, el mestre capeller s’encarregava de planxar la peça i posar-la al punt.