Ecoembes: “En vint anys, hem reciclat envasos equivalents a 2.000 estadis com El Sadar plens a vessar”

Pamplona ha acollit avui un seminari sobre el paper de l’economia circular en la transició energètica, amb experts de l’àmbit institucional, universitari i empresarial, pocs dies després que el govern navarrès aprovés l’Agenda per al Desenvolupament de l’Economia Circular a Navarra amb horitzó 2030.

En vint anys, l’empresa Ecoembes va reciclar a Espanya 19,3 milions de tones d’envasos domèstics, “la qual cosa equival a 2.000 estadis com El Sadar plens a vessar”. Aquest exemple d’economia circular és una de les dades que ha ofert avui José Arrancudiaga, tècnic de Gestió de Residus a Navarra i el País Basc d’Ecoembes, en un seminari organitzat per la Fundació Naturgy a Pamplona. La jornada ha servit perquè experts de l’àmbit institucional, universitari i empresarial debatessin sobre el paper de l’economia circular en l’actual moment de transició energètica.

Arrancudiaga ha explicat que “el reciclatge és un exemple perfecte d’economia circular, un hàbit que els navarresos tenen molt arrelat.” “Amb el reciclatge donem una segona vida als residus, i evitem la utilització de noves matèries primeres”, ha explicat el tècnic d’Ecoembes, una empresa que fa vint anys que promou l’economia circular a través de la minimització de l’impacte ambiental dels envasos i residus. “Espanya genera aproximadament 23 milions de tones de residus municipals i només se’n recicla el 30%”, ha explicat.

Maria Eugenia Coronado, directora general de la Fundació Naturgy, ha explicat que hem de parlar d’economia circular perquè “és, sens dubte, una de les protagonistes en la transició energètica que estem vivint. Entre tots, hem d’impulsar una economia més sostenible, amb menys consum d’energia i una millor utilització dels recursos disponibles, per això l’economia circular ha de ser present en tota la cadena de valor”. “Per al sector de l’energia, el desenvolupament de l’economia circular constitueix un dels seus principals vectors de transformació i de futur”, ha asseverat Coronado, que ha advocat per deixar enrere un model econòmic lineal, on es perd una gran quantitat de matèria, de recursos i d’energia.

L’economia circular en el futur de Navarra

El vicepresident i conseller de Desenvolupament Econòmic del Govern de Navarra, Manu Ayerdi, que ha participat en l’obertura de la jornada, ha explicat que “des del Govern, ens proposem de liderar la transició energètica, la lluita contra el canvi climàtic i la sostenibilitat des de la política ambiental, integrant l’economia circular a les diferents polítiques sectorials”. Ayerdi ha incidit “en la importància que té la sostenibilitat per a l’executiu foral, especialment per al Departament de Desenvolupament Econòmic, ja que no entenem aquest desenvolupament sense que sigui respectuós amb el medi ambient. Estem completament convençuts que la viabilitat i la competitivitat econòmiques han d’anar unides a la cura equilibrada del nostre entorn”, ha afirmat.

Per la seva part, la directora general de Medi Ambient i Ordenació del Territori de Navarra, Eva García Balaguer, ha explicat la recentment aprovada Agenda per al Desenvolupament de l’Economia Circular a Navarra amb horitzó 2030 (ECNA 2030), amb la qual el govern navarrès vol orientar i donar suport a les polítiques sectorials en la transició cap a un nou model. García Balaguer ha recordat que un dels objectius principals és la reducció en un 45% de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle respecte al 2005 i que la quota d’energies renovables en el consum final brut d’energia sigui del 50%.

Vegeu sala de premsa