Etiquetatge ambiental de vehicles i gestió de puntes de pol·lució, eines bàsiques per a la gestió de la contaminació urbana

Barcelona ha acollit avui el seminari formatiu de la Fundació Naturgy, on diversos experts han mostrat les claus per dissenyar la mobilitat urbana del futur tenint en compte mesures per reduir la contaminació urbana i millorar la qualitat de l’aire de les nostres ciutats.

La Fundació Naturgy i el RACC, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, han celebrat avui a Barcelona un seminari dedicat a l’etiquetatge ambiental de vehicles i a la gestió de la contaminació urbana. Una desena d’experts de diversos camps de l’àmbit institucional, empresarial i universitari han analitzat les mesures que s’estan prenent per reduir les emissions contaminants i han compartit l’experiència pròpia i d’altres països.

A la sessió inaugural, hi han participat la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, Mercè Rius; el director general del RACC, Xavier Pérez; i el director general de la Fundació Naturgy, Martí Solà.

Rius ha destacat el camí recorregut a Catalunya per unir esforços en la lluita contra la contaminació urbana i ha fet una crida perquè el transport públic entri en el marc de les polítiques socials bàsiques. «Les millores ambientals en el transport es poden monetitzar en termes de menors costos en salut», ha afirmat. Així mateix, ha assegurat que la Generalitat treballa per fer front a dos reptes, el del canvi climàtic i el de la qualitat de l’aire, les solucions dels quals a vegades poden arribar a ser contradictòries. En el cas del dièsel, per exemple, Rius ha recordat que permet reduir les emissions de CO2, un aspecte positiu en l'àmbit global, però incrementa l’emissió de partícules, cosa que empitjora la contaminació urbana, que és local i afecta directament la salut de les persones. En aquest sentit, Rius s'ha refermat en l’aposta pel vehicle elèctric i els vehicles de gas natural.

Per part del RACC, Pérez ha insistit en la necessitat de treballar de manera rigorosa perquè els ciutadans puguin gaudir d’un aire més net a les zones urbanes, però garantint alhora la mobilitat. Pérez ha reclamat mesures d’aplicació senzilla, com ara la reinversió del nou impost sobre el CO2 en ajuts per renovar el parc mòbil més antic i, per tant, més contaminant; o vincular l’impost de circulació a les emissions del vehicle per complir el principi de qui contamina més pagui més. També ha destacat que és essencial invertir en el transport públic i en les infraestructures de transport: «La millora de la xarxa de rodalies i la potenciació de les àrees de park&ride són altres mesures en les quals hauríem de treballar», ha afirmat el director general del RACC.

Vegeu sala de premsa