La Fundació Naturgy ha rehabilitat més de 500 habitatges de famílies vulnerables per millorar l’eficiència energètica de les seves llars i reduir el cost de la seva factura

Pràcticament la meitat dels habitatges rehabilitats són a Catalunya.

La fundació col·labora amb administracions i entitats socials com Creu Roja i Càrites, i compta amb un Fons Solidari de Rehabilitació Energètica per contribuir a la lluita contra la pobresa energètica, abordant així una problemàtica estructural.

Aquesta línia d’actuació iniciada l’any passat i emmarcada en el Pla de Vulnerabilitat Energètica de Naturgy, és una de les directrius recollides en l’Estratègia Nacional contra la Pobresa Energètica 2019-2024 aprovada el març d’enguany.

Més de 500 famílies en situació de vulnerabilitat, pràcticament la meitat de les quals a Catalunya, s’han beneficiat ja de la línia de rehabilitació energètica que la Fundació Naturgy va posar en marxa l’any passat, per contribuir a la lluita contra la pobresa energètica a Espanya. Aquesta iniciativa s’emmarca en el Pla de Vulnerabilitat Energètica de la companyia, el primer desenvolupat per una empresa energètica espanyola.

La Fundació, que col·labora amb diferents administracions i amb entitats del Tercer Sector, està treballant actualment en més de 460 nous projectes de rehabilitació. L’objectiu és assolir les mil rehabilitacions a finals de 2019, un any i mig després d’iniciar aquesta línia d’acció per contribuir a pal·liar la pobresa energètica al nostre país.

La directora general de la Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, ha destacat “la importància d’atacar d’arrel un problema estructural que tenen molts habitatges a Catalunya i Espanya, y que estan habitats per col·lectius vulnerables”. Coronado ha recordat que aquesta activitat prioritària de la Fundació està alineada amb l’Estratègia Nacional contra la Pobresa Energètica 2019-2024.

Aquest full de ruta, recentment aprovat pel Govern espanyol, estableix la rehabilitació energètica exprés d’habitatges com una de les línies d’actuació a cort, mitjà i llarg termini, per abordar aquesta problemàtica de forma estructural. En aquest sentit, el document cita com a exemple de bones pràctiques l’estudi “Re-habilitación exprés para hogares vulnerables”, promogut per la Fundació Naturgy.

Rehabilitacions que fomenten la inserció laboral

Aquesta publicació promou la millora de l’eficiència energètica a les llars vulnerables, a costos baixos però amb un gran impacte, tant en la qualitat de vida de les persones com en la factura energètica de les famílies. Entre les mesures que estableix, s’inclouen la reparació i compra de sistemes de calefacció i tancaments en finestres y vidrieres; la reparació i posada en marxa d’instal·lacions d’electricitat i gas, i tot allò que millori l’eficiència energètica de les llars, en general.

Les rehabilitacions que realitza la Fundació Naturgy se segueixen les indicacions de l’estudi “Re-habilitación exprés para hogares vulnerables”. Una de les seves conclusions és que una reforma exprés d’una llar del centre d’Espanya augmentaria de mitjana un 22% els dies de benestar a l’any sense consumir energia extra. Aquest tipus de reformes, a més, poden representar estalvis  anuals d’entre 300 i 650 euros anuals, en funció de les mesures adoptades.

Així mateix, la Fundació dóna prioritat a les empreses de treball social per realitzar aquest tipus d’actuacions, afavorint d’aquesta forma els col·lectius més desafavorits a través de la inserció laboral.

Mesures senzilles amb beneficis immediats

Els testimonis de beneficiaris del Fons Solidari de Rehabilitació Energètica són una prova de que amb mesures senzilles, es poden aconseguir millores que repercuteixen de forma immediata a la vida de les persones.

Un dels beneficiats a Barcelona, M.P., afirma que “hem convertit casa nostra en una llar eficient i confortable, i també hem reduït les nostres factures de subministraments sense perdre benestar”. “Van substituir la finestra del dormitori dels nens, que era de fusta i estava molt esquerdada i amb els vidres trencats”, explica.

A.G., de Tres Cantos (Madrid), comenta: “No teníem cap sistema de calefacció, tampoc aigua calenta, gràcies a les millores que van fer la nostra qualitat de vida ha canviat. A més, ens van posar rivets a totes les finestres que tancaven malament i van canviar les bombetes a tota la casa”.

Acords amb entitats socials

La Fundació Naturgy col·labora actualment amb una desena d’entitats socials que gestionen habitatges vulnerables, i té previst ampliar acords amb aquestes entitat per arribar a més famílies. Fins ara, ha signat convenis amb Càrites, Creu Roja, Foment de l’Habitatge Social, Hàbitat 3, Fundación para la Caridad de la Construcción, Fundació Mambré, Fundació Tengo Hogar, Accem ONG, Fundació Roure o CEAR, entre d’altres.

Fruit d’aquest compromís social, aquestes entitats tenen accés als recursos del Fons Solidari de Rehabilitació Energètica, posat en marxa per la Fundació Naturgy a finals de l’any passat. Aquest fons està obert també a la col·laboració d’empleats de la companyia, clients i proveïdors, i a la societat en general, i la Fundació l’amplia amb el mateix import de les donacions realitzades. Les aportacions es poden realitzar a través del web de la fundació (www.fondo.fundacionnaturgy.org).

Per a la rehabilitació d’habitatges, la Fundació també ha liderat dos projectes de treball social amb l’Agencia para el Empleo de Madrid, l’Empresa Municipal de Vivienda y Suelo (EMVS), la Fundació Ecología y Desarrollo (Ecodes), l’Asociación Nacional de Empresa de Rehabilitación y Reformas (ANERR) i Cáritas.

A través del seu Programa de Voluntariat Energètic amb empleats de Naturgy, també realitza actuacions de rehabilitació energètica a les llars de famílies ateses pels voluntaris.