La millora d’eficiència en el regadiu suposa un estalvi de fins al 20% a la factura energètica de les comunitats de regants

La Fundació Gas Natural Fenosa ha organitzat avui a València la jornada “Energia i aigua”, en la qual diferents experts han presentat casos pràctics sobre la gestió integrada de l'energia i l'aigua com a element clau d'eficiència, estalvi i sostenibilitat.

El consum energètic del regadiu, que suposa el 2,3% de la demanda elèctrica nacional, pot experimentar estalvis importants introduint una sèrie de mesures estructurals i de gestió.

En la jornada s’ha presentat el llibre Energia i aigua, escrit pel professor de la Universitat de Barcelona Miquel Salgot, en què prova de descriure com l'energia té un paper decisiu en el cicle integral de l'aigua i de la mateixa manera en el sentit contrari.

Energía y agua. Valencia

El director general d’Indústria i Energia de la Generalitat Valenciana, Diego Macià, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Barcelona el seminari “Energia i aigua”. Durant la jornada, a la qual han assistit més de cent professionals, els experts han analitzat els principals aspectes de la gestió de l'energia en els quals la intervenció de l'aigua és decisiva i, de la mateixa manera, els punts de la gestió del sistema hídric en els quals l'energia té un paper important.

Durant la presentació, el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, ha destacat que “la creixent escassetat d'aigua té un impacte cada dia més gran en la fiabilitat i en el cost de molts recursos energètics, de la mateixa manera que l'energia té un paper decisiu en el cicle integral de l'aigua, i per això, la disponibilitat, qualitat i cost de l'energia són cada vegada més importants per als gestors dels sistemes hídrics”.

El director general de l'Aigua de la Generalitat Valenciana, Manuel Aldeguer, ha mostrat als presents la importància de la gestió integrada de l'energia i l'aigua a la Comunitat Valenciana.

Estalvi i eficiència energètica en el regadiu

El professor d'Investigació en el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Enrique Playán, ha posat èmfasi en la importància d'aplicar mesures estructurals i de gestió que permetin disminuir el consum energètic en el regadiu. El professor ha apuntat diverses mesures per rebaixar la factura energètica, entre elles, les millores en els sistemes de bombatge, que poden suposar estalvis de fins al 20% a la factura energètica de les comunitats de regants, en algunes zones.

També ha apuntat a la necessitat d'utilitzar l'aigua en el moment del dia en què l'electricitat és més barata, disminuir l'energia necessària a l'aspersor o degotador, i disminuir l'energia que es perd a la xarxa privada o col·lectiva. A més, ha destacat el paper de les assessories sobre regs des de les mateixes comunitats de regants, tant per prevenir com per apuntalar l'èxit d'aquestes mesures innovadores. Playán ha assenyalat que el regadiu, que suposa un 2,3% de la demanda elèctrica nacional, concentrada en la primavera i l'estiu, pot actuar com un regulador eficaç del sistema elèctric, gràcies a la seva capacitat per consumir energia quan hi ha menys demanda o excés de producció, i deixar de consumir a les puntes de demanda.

De la seva banda, el professor de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, Miquel Salgot, ha presentat el llibre Energia i aigua, encarregat per la Fundació Gas Natural Fenosa, on detalla la importància del nexe entre aigua i energia i l'estudi de les seves interrelacions, que segons apunta “són fonamentals per al coneixement i bona gestió ambiental i per a la lluita contra el canvi climàtic”.

Aigua i energia en el sector industrial

La tècnica de la central de cicle combinat de Gas Natural Fenosa a Sagunt, Laura Aznar, ha explicat que en el cas de la central de Sagunt, es fa servir l'aigua de mar com a refrigerant per a les seves torres de refrigeració, per a alimentació de la caldera, després de passar per una planta de tractament d'aigües i per a la xarxa contra incendis, entre altres, i que disposen d'un pla específic per al tractament de l'aigua.

El responsable d'Enginyeria de Projectes d’O&M, Sergio Bolinches, ha tractat l'eficiència energètica en els processos de depuració d'aigües residuals i va mostrar casos reals d'actuacions realitzades que “han aconseguit obtenir significatius estalvis energètics en les diferents etapes de tractament de les estacions de depuració que gestionem actualment”.

Per la seva part, el director tècnic de Veolia Water Technologies, Joan Sanz, ha compartit amb els presents el cas de l'estació regeneradora d'aigua en el complex petroquímic del Camp de Tarragona, que permet la reutilització d'aigua per mitjà d'un avançat tractament de regeneració per a usos industrials. Finalment, el responsable de Relacions Institucionals de Global Omnium, Jaime Castillo, ha estat l’encarregat de repassar el camí emprès per l'empresa cap a la transformació digital de la gestió del proveïment d'aigua, basada principalment en la telelectura.