La necessitat d’una transició energètica obre oportunitats econòmiques per a una comunitat com Castella i Lleó

Durant una jornada organitzada per la Fundació Gas Natural Fenosa, amb la col·laboració de la Junta de Castella i Lleó i OMIE, diferents experts han debatut sobre la irrupció de les energies renovables i la necessitat d’una major eficiència energètica.

Una factura simple, justa, comprensible pel 100% dels consumidors és el millor vehicle per fomentar un consum energètic sostenible, eficient i responsable, segons un expert.

La transición energética y el mercado eléctrico. Valladolid

El director general d’Energia i Mines de la Junta de Castella i Lleó, Ricardo González Mantero, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui el seminari “La transició energètica i el mercat elèctric” al museu Patio Herreriano de Valladolid. Durant la jornada, a la qual han assistit més de 100 professionals, diversos experts han debatut sobre el funcionament actual del mercat elèctric, amb cada vegada més protagonisme de les energies renovables i en plena transició energètica.

El director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, ha manifestat que “una transició energètica requereix temps i recursos”. Alhora, ha defensat que “el sector energètic obre un ampli ventall d’oportunitats econòmiques, també per a Castella i Lleó. “Es tracta d’una àrea molt atractiva per a l’emprenedoria des del punt de vista de la recerca de l’eficiència energètica i el respecte al medi ambient”. Solà s’ha mostrat convençut que el futur energètic d’Espanya ha de passar per “totes les energies”.

El professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ICAI) de la Universitat Pontifícia de Comillas, José Luis Sancha, ha posat sobre la taula la importància de simplificar per entendre i fer entendre a fons les factures de llum i gas. “Les enquestes a consumidors a Espanya reflecteixen una insatisfacció considerable amb el subministrament energètic: es declaren poc o gens satisfets, un 21% amb el subministrament elèctric i un 15% amb el de gas, i assenyalen com a causes el preu, la falta de claredat de les factures i la falta d’informació sobre les condicions del contracte”. En aquest sentit, la recent proposta “Winter Package” de la Comissió Europea aposta per un paper cada vegada més protagonista del consumidor. “Una factura simple, justa, comprensible pel 100% dels consumidors és el millor vehicle per fomentar un consum energètic sostenible, eficient i responsable”, ha asseverat Sancha.

Canvis operats en el model energètic i el seu impacte en el mercat

El director d’Operació de Red Eléctrica de España, Tomás Domínguez, ha argumentat que la integració de les renovables és una història d’èxit que continua sent una referència mundial. “Espanya ha aconseguit cobrir més del 40% de la seva demanda elèctrica anual amb energies renovables, ha aconseguit que la tecnologia eòlica es posicioni com la primera en el mix de producció durant uns quants anys, ha cobert més d’un 80% de la demanda en moments puntuals mitjançant renovables, i tot això sense comprometre mai la seguretat i la qualitat de subministrament al llarg de més de dues dècades de superació constant de nous reptes i malgrat l’escassa interconnexió amb la resta del sistema europeu”.

La subdirectora de Regulació de Negocis Liberalitzats de GAS NATURAL FENOSA, Esther García, ha assenyalat que cal enfortir la integració dels mercats europeus, establint regles clares on tots els agents participin en igualtat de condicions i incrementant les interconnexions. “El cost del mix energètic del futur es presenta competitiu i assequible per als consumidors, però per aconseguir-ho cal fomentar la inversió en instal·lacions de back-up i renovables. Per a la consecució dels objectius estalvi d’energia primària i d’emissions de CO2, la cogeneració hauria de tenir un paper rellevant”, ha asseverat García.

El director general de Wind to Market, José Salmerón, ha defensat l’important paper dels traders: “És necessari que al mercat actuïn tots els participants que sigui possible perquè el preu reflecteixi els costos reals”. Salmerón ha acabat la seva intervenció recordant que la negociació d’energia permet optimitzar el marge obtingut i gestionar el risc d’un negoci d’energia i que tots els segments en competència “generen risc i oportunitat”.

L’experiència nacional i internacional

El director de l’equip d’Energia d’Accenture Strategy, Antón Riestra, ha explicat que el mercat elèctric espanyol, com el de molts mercats internacionals, ha seguit fins ara una estructura similar, en què grans plantes generadores subministraven l’electricitat necessària als consumidors a través d’un sistema de transport i distribució que era retribuït de manera regulada. “Els últims temps estem veient una sèrie de tendències que estan qüestionant aquesta estructura tradicional i que plantegen la necessitat d’introduir canvis en les interaccions que es produïen. Aquestes tendències estan donant lloc a nous models de negoci.”

Per acabar, el director de Seguiment del Mercat d’OMIE, Juan Bogas, ha destacat que els futurs objectius del sector elèctric són complir l’acord del COP-21, afrontar els canvis de l’electrificació de l’economia i gestionar l’increment d’energies renovables. Per arribar a aquests objectius, ha assegurat, “els mercats han d’incrementar la seva flexibilitat amb un disseny correcte i integrar els mercats a l’engròs de manera eficient en el sistema europeu, la qual cosa farà que l’electricitat sigui una commodity”. “El gran repte serà la integració de la demanda”, ha puntualitzat.