La solució a la pobresa energètica passa per la col·laboració estreta entre les administracions, les entitats socials i les empreses

Avui s’ha celebrat a Madrid la jornada ‘El repte de la pobresa energètica: causes i propostes’, en què experts nacionals i internacionals han analitzat les mesures que s’estan implantant per pal·liar la pobresa energètica tant a Espanya com a escala global.

La catedràtica d’Oxford, Brenda Boardman, ha afirmat que per pal·liar aquesta situació, “hem de començar per les cases en pitjor estat, sense que suposi cap cost per a les famílies vulnerables”.

Jornada Pobreza Energetica

Experts nacionals i internacionals han conclòs avui que la situació de pobresa energètica que afecta 13 milions de persones a Espanya ha de passar pel treball conjunt entre administracions, entitats socials i empreses, de manera que s’abordi de forma integral i amb una visió de llarg termini.

La jornada, organitzada per l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB-UB), en col·laboració amb la Fundació Naturgy, ha estat inaugurada pel secretari d’Estat d’Energia del Ministeri de Transició Ecològica, José Domínguez Abascal; la catedràtica d’Economia de la Universitat de Barcelona i de la càtedra de Sostenibilitat Energètica (IEB-UB), María Teresa Costa; i el director general de la Fundació Naturgy, Martí Solà.

José Domínguez Abascal ha afirmat que “des dels seus inicis, aquest Govern ha mostrat un compromís clar amb la lluita contra la pobresa energètica. I les mesures recents que amplien i milloren el bo social en donen testimoni. Però la nostra aspiració és més ambiciosa: treballem ja en una Estratègia Nacional contra la Pobresa Energètica que volem que estigui a punt la primavera vinent. Una eina que ens ajudarà a conèixer en profunditat aquest problema social, el perfil del consumidor vulnerable i l’eficàcia de les mesures actuals. A partir d’aquí, establirem objectius a mitjà i llarg termini amb mesures concretes i vies de finançament”.

Per la seva part, María Teresa Costa ha destacat que “la pobresa energètica és un tema de creixent interès tant en l’àmbit social, com polític i empresarial. Per poder donar una resposta a aquest repte, és fonamental que les administracions públiques juntament amb entitats locals, associacions de consumidors i empreses energètiques defineixin una estratègia que permeti abordar la incidència d’aquesta problemàtica des d’una perspectiva integral i amb visió de llarg termini”.

Martí Solà ha afirmat que “la pobresa energètica és una situació que afecta milers de famílies i que requereix l’aportació de tothom: administracions públiques, entitats socials i empreses. Si treballem en xarxa, podem avançar molt per fer front a aquesta problemàtica”. “L’experiència que tenim a la Fundació Naturgy ho demostra, amb iniciatives com el voluntariat energètic, l’Escola d’Energia o el Fons Solidari de Rehabilitació Energètica que hem creat fa poc”, ha assegurat Solà.

El conseller de Transició Energètica i Governança Local de la Comissió Europea, Eero Ailio, ha clausurat la trobada amb una ponència dedicada a l’‘Energia neta per a tots els europeus, des de l’enfocament de la pobresa energètica’, en el context de les noves lleis energètiques que la Unió Europea està a punt d’adoptar. Ailio ha declarat que “la Comissió Europea ha proposat disposicions reforçades per avaluar, mesurar i abordar la pobresa energètica, de manera que cap ciutadà no quedi enrere durant la transició cap a una energia neta. Les propostes han rebut poc suport de les capitals europees”, ha asseverat.

La conferència principal de la jornada ha anat a càrrec de la catedràtica d’Oxford i creadora del concepte de pobresa energètica (fuel poverty), Brenda Boardman, que ha aportat una visió general del problema de la pobresa energètica. En els seus estudis, Boardman inclou la relació entre la pobresa energètica i la salut física i mental, tant entre les causes com en els resultats. En relació amb la Directiva Europea d’eficiència energètica dels edificis, Boardman ha assegurat que “necessitem una estratègia per a l’ús d’energia a tots els edificis, per complir els objectius de reducció de carboni. Hem de començar per les cases en pitjor estat, sense que suposi cap cost per a les famílies vulnerables.”

Vegeu sala de premsa