Miguel Ángel Lasheras: “La regulació del sector del gas ha permès fins ara l’equilibri econòmic del sistema i d’ara endavant ha d’abordar els reptes de la transició ecològica”

L’economista i expert en mercats d’energia va presentar el ‘Informe 2018. El sector espanyol del gas natural en números”, un document que recopila per primera vegada, de manera sintètica i ordenada, totes les dades oficials i públiques disponibles del sector a Espanya.

Segons Lasheras, en els últims cinc anys “s’ha mantingut una inversió impulsada pel creixement natural de la demanda, amb uns preus que reflecteixen costos i segueixen perfils dels preus internacionals”.

Presentación libro La Tarifa del Gas

“La regulació del sector gasista, des de la Llei 18/2014, ha evitat l’acumulació de dèficits i ha permès un equilibri entre la rendibilitat i la seguretat del sistema”. Miguel Ángel Lasheras, economista especialitzat en mercats d’energia, ha fet avui aquesta afirmació durant una jornada sobre el sector gasista organitzada per la Fundació Naturgy.

Lasheras ha presentat el ‘Informe 2018. El sector espanyol del gas natural en números’, elaborat per la fundació de la companyia energètica, i que pretén ser l’origen d’una sèrie anual de publicacions per a recopilar, en un sol document, totes les dades oficials i públiques disponibles del sector a Espanya.

L’economista ha explicat que l’informe aporta una visió transversal i integrada en la tota la cadena de valor i ofereix una perspectiva temporal, en la qual s’observa que “els comptes del sector estan equilibrats”. Segons Lasheras, “en els últims cinc anys s’ha mantingut una inversió impulsada pel creixement natural, amb uns preus que reflecteixen costos i segueixen perfils dels preus internacionals”.

En el context actual de transició energètica, el sector del gas té davant seu nous reptes per a donar resposta als canvis en les preferències dels consumidors. Lasheras ha afirmat que els reguladors de la UE han d’aclarir el paper del gas natural en la transició energètica, i evitar que passi per “un creixement fins a 2030 per al seu posterior desmantellament des del 2030 a 2050”.

En aquest sentit, ha destacat que “per a adaptar l’actual model de negoci del gas natural a les preferències dels consumidors per un món descarbonitzat, fan falta inversions addicionals els costos i la rendibilitat dels quals s’han d’aclarir bàsicament per unes polítiques públiques estables i sense ambigüitat”. Així mateix, Lasheras va recordar que “el desenvolupament dels gasos renovables requerirà l’aportació de recursos externs fins que no apareguin tecnologies que redueixin els costos de producció”.

L’expert en mercats d’energia també ha destacat la importància de disposar d’informació estadística clara per a prendre les decisions adequades en qualsevol activitat econòmica i s’ha referit als riscos reguladors i de mercat del sector del gas en el moment actual de transició energètica, així com als reptes d’aquest sector a futur.

Per a fer front a aquests reptes del sector en els pròxims anys, Lasheras ha ressaltat “la necessitat de prestar especial atenció a la informació estadística del sector, i al que ens diu quant a equilibri financer i rendibilitats, costos i impacte de les noves tecnologies, i preus i internalització de costos durant la transició energètica”. Ha conclòs que el nou informe presentat avui neix amb aquesta vocació, aportant “una informació sintètica, àmplia i amb perspectiva”.

Nou llibre sobre la tarifa del gas

Durant la jornada, també es va presentar el llibre ‘La tarifa del gas. Dels costos al preu final’, elaborat per Celia Mosácula Atienza i José Pablo Chaves-Ávila, de l’Institut de Recerca Tecnològica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (ICAI)-Universitat Pontifícia Comillas, i publicat per Fundació Naturgy.

El llibre explica detalladament l’estructura de costos del gas natural i com es repercuteixen els costos associats al subministrament de gas als diferents consumidors; presenta una evolució i comparativa dels preus finals del gas natural per als consumidors dels països de la UE, assenyalant les principals causes de les diferències de preus; i inclou també un resum de la Proposta de Circular de 2019 de la CNMC, per la qual s’estableix la metodologia per al càlcul dels peatges de transport, xarxes locals i regasificació de gas natural.