Tres centres educatius de secundària d’Aragó i La Rioja aconsegueixen els premis Efigy de la Fundació Naturgy

Els projectes guanyadors estan dedicats a l’estalvi energètic, el reciclatge de residus de cafè, un sistema piezoelèctric i el medi ambient atmosfèric.

A més dels quatre premiats, el jurat ha decidit lliurar dues mencions especials.

Certamen Tecnológico Efigy

Els centres educatius Luis Buñuel i Reyes Católicos (Saragossa), i San Agustín (Calahorra) han estat avui reconeguts pels seus projectes de millora d’eficiència energètica treballats al llarg del curs a l’aula. L’IES María de Molina (Madrid) i el Colegio La Anunciata (Saragossa) han rebut sengles mencions especials del jurat. El lliurament dels premis ha tingut lloc avui a Madrid, en el marc del I Congrés Tecnològic Efigy de la Fundació Naturgy, en una jornada educativa a la qual han assistit més de 270 persones.

Aquesta iniciativa educativa de la Fundació Naturgy llançada el mes de gener passat té com a objectiu motivar i generar consciència i interès per l’energia, alhora que reforça la capacitat d’investigació dels joves, desperta la seva curiositat i creativitat i facilita el treball en equip i les habilitats comunicatives.

Certamen Tecnològic EfigyL’IES San Agustín de La Rioja ha estat el distingit doblement com el projecte més innovador, per Coffee Energy, i també com el més ben comunicat, per Piezostep. El pla més realitzable ha estat per a l’“Estudi del consum i estalvi de recursos i energia”, de l’IES Luis Buñuel, de Saragossa. El reconeixement al centre educatiu més implicat ha estat per a l’IES Reyes Católicos de Saragossa.

El projecte “Actua i redueix la teva petjada”, de l’IES María de Molina (Madrid), i “L’energia que ens mou”, del Colegio La Anunciata (Saragossa), han estat reconeguts amb mencions especials del jurat.

Després de la defensa aquest matí dels quinze projectes finalistes per part dels grups d’estudiants, la selecció dels premiats en aquestes quatre categories l’ha realitzada un jurat d’experts format per la directora general de FECYT, Paloma Domingo, la responsable de Medi Ambient i Sostenibilitat de Naturgy, Nieves Cifuentes, i la coordinadora del Pla STEMadrid de la Conselleria d’Educació i Recerca de la Comunitat de Madrid, Silvia Pérez-Cuadrado.

María Eugenia Coronado, directora general de la Fundació Naturgy, ha exhortat els estudiants “a ser partícips d’un consum eficient i responsable i a apassionar-se per tot allò que està relacionat amb l’energia, la tecnologia i el medi ambient, perquè moltes de les professions del futur passaran per aquest sector clau que influeix en la vida de les persones i en la del nostre planeta”.

Per la seva part, Rafael van Grieken, conseller d’Educació i Recerca de la Comunitat de Madrid, ha destacat el cas d’èxit del Pla STEMadrid, que precisament “entronca amb aquesta iniciativa de la Fundació Naturgy per promoure les vocacions científiques. La tecnologia afectarà qualsevol professió del futur”. D’Efigy, el conseller de la Comunitat de Madrid ha destacat l’ensenyament de l’eficiència energètica, la sensibilització a l’hora de preservar el planeta i la comunicació dels projectes que han realitzat els alumnes de secundària.

El projecte Efigy de la Fundació Naturgy disposa de l’aval de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Precisament, la seva directora general, Paloma Domingo, ha destacat les iniciatives que promouen les vocacions científiques i tecnològiques. L’interès de la FECYT en aquest projecte es basa que “fomenta vocacions tecnològiques des d’edats primerenques i implica els centres educatius i el professorat, i aquest és precisament un dels objectius de la FECYT”, ha afirmat Domingo, que ha assegurat que “és fonamental treballar amb la comunitat educativa per donar suport, des de l’educació informal, a la tasca de l’escola i la formació del professorat”.

Coronado, van Grieken i Domingo es van encarregar de lliurar els premis als guanyadors, juntament amb Eva Buch, directora d’Educació, Divulgació i Patrimoni de la Fundació Naturgy.

El colofó de la jornada l’ha posat Luis de Quevedo, director i presentador de programes de divulgació científica a la televisió, amb una xerrada inspiracional perquè els alumnes de secundària allà reunits coneguin millor i puguin valorar una possible dedicació a les competències STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, per les seves sigles en anglès).

Primera edició del Certamen Tecnològic de caràcter nacional de la Fundació Naturgy

La Fundació Naturgy va llançar aquesta nova iniciativa educativa el passat mes de gener, adreçada a alumnesCertamen Tecnològic Efigy de 3r i 4t curs d’educació secundària obligatòria (ESO) de tot el territori espanyol.

En aquesta edició, als alumnes se’ls ha proposat que busquin solucions reals per contribuir a la millora del planeta, partint de les temàtiques següents: ciència i tecnologia vinculada a l’energia, eficiència energètica, mix energètic i fonts d’energia, sostenibilitat i qualitat de l’aire.

Un total de 59 grups d’estudiants de 15 escoles d’Espanya han estat els seleccionats per participar en aquesta primera edició d’Efigy. Durant aquests mesos de campionat, els alumnes i els seus tutors han comptat amb l’assessorament d’educadors especialitzats de la Fundació Naturgy i amb material educatiu per progressar amb les recerques a concurs.

Foto d’esquerra a dreta: Pedro Serena, Delegat Institucional del CSIC; María Eugenia Coronado, directora general de la Fundació Naturgy; Rafael van Grieken, conseller d’Educació i Investigació de la Comunitat de Madrid; Paloma Domingo, directora general de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i Eva Buch, de Fundació Naturgy.