Una trentena d’experts de tot Espanya debatran aquesta setmana a València sobre la millora de la qualitat de l’aire per reduir l’impacte de la contaminació en la salut de les persones

Representants de l’àmbit institucional, academicouniversitari i empresarial es trobaran demà i fins dijous a la capital del Túria per abordar, des de diferents perspectives, el problema de la pol·lució atmosfèrica que afecta nou de cada deu persones que viuen a una ciutat, segons l’OMS.

“Bases cientificotècniques per a la millora de la qualitat de l’aire a Espanya” és el títol del fòrum tecnològic que comença demà dimarts, 11 de juny, a València, sota el guiatge de la Fundació Naturgy, la Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP), la Generalitat Valenciana i l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua del CSIC (IDAEA-CSIC).

La contaminació de l’aire representa un important risc ambiental per a la salut de les persones, i la disminució dels seus nivells pot incidir directament en la reducció de la morbiditat per accidents cerebrovasculars, càncers de pulmó i pneumopaties cròniques i agudes. Així ho indica l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que assenyala que només una de cada deu persones viuen a una ciutat que compleixi els valors guia de qualitat de l’aire.

Les propostes per provar de mitigar la contaminació urbana són múltiples, en funció de les característiques de cada ciutat. Administracions, empreses i la comunitat científica estan avançant en l’adopció de mesures, però cal continuar aprofundint en les causes, els mesuraments i les propostes d’actuació necessàries per lluitar contra aquest problema que afecta les nostres ciutats, d’aquí la importància d’aquest fòrum especialitzat d’abast nacional.

L’objectiu d’aquestes jornades és analitzar les causes de la baixa qualitat de l’aire que tenim actualment a les nostres ciutats i les conseqüències negatives per a la salut humana. Experts de tot Espanya debatran sobre l’estat actual i posaran en comú plans de millora i propostes d’actuació que s’estan desenvolupant. Entre les ponències previstes, es parlarà també de com avançar en l’elaboració dels inventaris d’emissions, i es tractaran problemes específics com l’ozó i la crema de biomassa.

Per a la directora general de la Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, “amb aquestes jornades pretenem centrar-nos en un problema, la mala qualitat de l’aire, amb uns efectes adversos que ja són una realitat i per al qual la cerca de solucions requereix l’actuació de tothom”.

Conseqüències també econòmiques

A més de les conseqüències per a la salut, la mala qualitat de l’aire també té conseqüències per a l’economia ja que, segons el Banc Mundial, en termes de pèrdues de benestar total per a Espanya el 2013 s’estima en 49.331 milions de dòlars, la qual cosa representa el 3,4% del producte interior brut (PIB). Són dades recollides a la publicació La calidad del aire en las ciudades. Un reto mundial, de la Fundació Naturgy, el coordinador de la qual, Xavier Querol, professor d’investigació del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), participarà també en les jornades de València.

Altres experts que exposaran durant aquests tres dies seran Maj Britt Larka, subdirectora general de Qualitat de l’Aire i Medi Ambient Industrial, del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO); Alberto Campos García, director del Programa D. G. de Biodiversitat i Qualitat Ambiental del MITECO; Joan Piquer Huerga, director general de Canvi Climàtic i Qualitat de l’Aire de la Generalitat Valenciana; Eliseo Monfort, catedràtic d’Enginyeria Química de la Universitat Jaume I; i Marta García Vivanco, investigadora a CIEMAT.

Les jornades tindran lloc a la sala d’actes de la Ciutat Administrativa 9 d’Octubre – Edifici B de la Generalitat Valenciana, durant els dies 11, 12 i 13 de juny en sessions de matí i tarda, excepte el dia de la inauguració, que serà a les 15 h.