escritura de constitucion Catalana de Gas

Escriptura restaurada de la constitució de la Sociedad Catalana para el Alumbrado por Gas, de l’any 1843.

Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa.

© Fundació Gas Natural Fenosa, 2018.

L’escriptura de constitució de la Companyia Sociedad Catalana para el Alumbrado por Gas, l’empresa que dóna origen a l’actual Naturgy, és una de les joies de l’Arxiu Històric de la Fundació Naturgy. L’any 1841, l’Ajuntament de Barcelona va concedir, mitjançant una subhasta, la concessió de l’enllumenat públic a gas de la ciutat comtal a l’industrial francès Charles Lebon. La tecnologia del gas ja estava en funcionament a Londres i a París on, com a conseqüència de l’ús d’aquesta energia, les ciutats europees van encapçalar una profunda transformació social.

El juliol de 1841, l’Ajuntament de Barcelona i Charles Lebon van signar el primer contracte d’enllumenat públic a Espanya amb una vigència de 15 anys. Per tal d’abastir Barcelona, el gener de 1843 Charles Lebon, els empresaris Gil i Serra, entre altres accionistes van constituir la Sociedad Catalana para el Alumbrado por Gas amb un capital de 6 milions de rals (1.500 accions de 4.000 rals). Aquesta societat, que avui compta amb més de 175 anys d’història, va constituir-se amb l’objectiu de produir gas per a l’enllumenat de la ciutat, substituint així els antics fanals d’oli. A banda d’il·luminar la ciutat, la naixent empresa energètica no trigaria a tenir els primers abonats, entre els quals van destacar els botiguers i els comerciants que, de seguida, van veure els beneficis del gas en la seva activitat. Altres clients que van apostar per aquesta energia pionera van ser els sectors de la indústria i de l’espectacle, així com les habitatges particulars de les llars més acomodades.

L’any 1846, la Borsa de Barcelona va començar la seva activitat de renda variable amb un total de 10 societats. Entre elles, hi figurava la Sociedad Catalana para el Alumbrado por Gas, empresa que ha evolucionat i ha canviat de nom al llarg dels anys fins a convertir-se en l’actual Gas Natural Fenosa. En els nostres dies, aquesta companyia energètica manté intactes els valors de lideratge i de treball per a l’avenç i la millora de la societat.