Reloj temporizador Le Reveil Magique

Rellotge temporitzador “Le réveil Magique”

Fabricació: França
Acer, ferro, llautó i vidre
Inici del segle XX
Número de registre: OT 232

De la fotografia: Rellotge temporitzador “Le réveil magique
Fotògraf desconegut
© Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, 2017

El rellotge temporitzador “Le réveil magique“, que es preserva a la Col·lecció del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, és un enginy que va servir per automatitzar l’hora d’encesa i apagada dels fanals a gas a les ciutats als inicis del segle XX. Abans de l’ús d’aquest gasodomèstic, la tasca d’encesa i apagada de l’enllumenat públic era realitzada pels fanalers. Tot i així, donat l’encariment de la mà d’obra, les empreses van optar per anar prescindint gradualment dels operaris i, a poc a poc, les llums de la ciutat van començar a encendre’s i a apagar-se automàticament, en l’horari convingut per les autoritats locals i segons les hores de sol de cada època de l’any.

El funcionament d’aquest aparell a gas es basava amb el moviment del rellotge, que tenia un disc circular amb una revolució cada 24 hores. El moviment del disc accionava la clau de pas del gas que encenia la flama pilot del rellotge temporitzador durant el període en què les samarretes dels fanals estaven apagades. La flama del rellotge s’apagava transcorreguts els primers 5 minuts de l’encesa dels fanals i tornava a encendre’s 5 minuts abans que els fanals s’apaguessin. En l’interior de l’esfera d’aquest enginy pot llegir-se la inscripció “Système breveté SGDG” (amb l’abreviació de “sans garantie du gouvernement”), un avís legal de la llei de patents francesa -establerta el 1844- per la qual es declarava que s’havia concedit la garantia de l’aparell sense un examen previ.