Nathalie Roebbel (OMS): “La contaminació urbana causa set milions de morts prematures cada any”

L’Ajuntament de Madrid va presentar, juntament amb Berlín i la regió de la Llombardia, els plans implementats per combatre la contaminació urbana i millorar la qualitat de l’aire, en una jornada en què l’OMS va alertar que el 91% de la població mundial respira aire contaminat.

La deficient qualitat de l’aire a la UE representa un cost anual de 24.000 milions d’euros, segons Daniel Calleja, director general de Medi Ambient de la Comissió Europea.

“Els efectes combinats de la contaminació de l’aire ambient exterior i del domèstic causen prop de 7 milions de morts prematures cada any, per l’augment d’accidents cerebrovasculars, malalties cardíaques, malaltia pulmonar obstructiva crònica, càncer de pulmó i infeccions respiratòries agudes”. La coordinadora de Contaminació Atmosfèrica i Salut Urbana de l’OMS, Nathalie Roebbel, va alertar amb aquestes xifres sobre les conseqüències de la qualitat de l’aire a les ciutats, en el marc d’un seminari organitzat per la Fundació Naturgy a Brussel·les.

Roebbel va recordar que el 91% de la població mundial respira aire contaminat i que més de 3.000 milions de persones cuinen amb fonts energètiques contaminants a les cases. “Les ciutats del món estan creixent ràpidament, i per això les polítiques per millorar l’aire urbà han de fer front a aquesta major exposició que pateixen les persones que viuen en entorns urbans”, va asseverar Roebbel.

La representant de l’OMS va afirmar que és necessari un lideratge global, coordinació entre els diferents sectors socials i les organitzacions intergovernamentals, plans nacionals i locals i, sobretot, que la salut sigui al centre de les polítiques urbanes. A més, va fer una crida a les institucions públiques per invertir més en mesures de prevenció, que avui amb prou feines representen un 4% de la despesa en salut pública.

En aquest sentit, María Eugenia Coronado, directora general de la Fundació Naturgy, va afirmar que “no hi ha una solució única per provar de mitigar la contaminació a les ciutats, que prové principalment del trànsit rodat, per la qual cosa és imprescindible analitzar amb detall cada àrea urbana per aplicar les mesures òptimes que permetin assolir els resultats desitjats de reducció d’emissions contaminants”. Va destacar igualment la necessitat d’establir mesures adequades per a cada ciutat, tenint en compte la relació cost-benefici versus els resultats esperats, i considerant, entre d’altres, les característiques geogràfiques i climàtiques, els hàbits i les necessitats dels seus habitants i les alternatives tecnològiques i de combustible que permetin més sostenibilitat segons l’ús que se’n faci.

Per la seva part, Daniel Calleja, director general de Medi Ambient de la Comissió Europea (CE), que va participar en l’obertura del seminari, va emfatitzar la millora de la qualitat de l’aire en zones urbanes a través d’accions en l’àmbit europeu, nacional, regional, local i per part del sector privat. Calleja va assenyalar que, a la UE, la deficient qualitat de l’aire causa 400.000 morts prematures i suposa un cost de 24.000 milions d’euros cada any. També va recordar que la qualitat de l’aire és la segona preocupació dels ciutadans de la UE, només per darrere del canvi climàtic. Per això, la Comissió Europea ha iniciat un procés d’avaluació regulatòria de la legislació mediambiental.

Vegeu sala de premsa