Aragó estalvia cada any 81 milions d’euros i evita l’emissió d’un milió de tones de CO2 gràcies a l’ús de la cogeneració

Durant un seminari, organitzat avui a Saragossa per la Fundació Gas Natural Fenosa amb la col·laboració del Govern d'Aragó, diferents experts han analitzat els avantatges tecnològics, econòmics i ambientals de l'ús de la cogeneració.

A Aragó hi ha 525 MW de cogeneració instal·lats, la qual cosa permet estalviar cada any 1.500 GWh d'energia, equivalents a un estalvi de 81 milions d'euros anuals i un milió de tones de CO2.

La directora general de Qualitat Ambiental del Govern d'Aragó, Pilar Moliner, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Saragossa el seminari "La cogeneració eficient i la reducció d'emissions", durant el qual diferents experts han analitzat els avantatges tecnològics, econòmics i ambientals de l'ús de la cogeneració.

A la jornada, que l'ha clausurada la directora general d'Energia i Mines del Govern d'Aragó, Marina Sevilla, han assistit més de 120 professionals d'empreses, enginyeries, universitats i administracions públiques dedicades a l'energia, l'eficiència energètica i el medi ambient.

Segons han posat en relleu els ponents, a Aragó hi ha 525 MW de cogeneració instal·lats, la qual cosa permet estalviar cada any 1.500 GWh d'energia, equivalents a un estalvi de 81 milions d'euros anuals. A més, gràcies a l'ús d'aquesta tecnologia, es deixen d'emetre a la comunitat més d'un milió de tones de CO2, el principal causant del canvi climàtic.

Durant la jornada s'ha analitzat la situació reguladora de la cogeneració i s'ha informat amb detall del funcionament de les instal·lacions de cogeneració i de les diferents experiències dutes a terme a Aragó amb aquesta tecnologia. Segons el Boletín de coyuntura energética d'Aragó, el 2013 la cogeneració va suposar aproximadament el 25% de l'energia elèctrica generada a Aragó, gràcies a l'existència de 25 instal·lacions a la província de Saragossa, 18 a la província d'Osca i 4 a la província de Terol.

El professor del Departament d'Enginyeria Mecànica de l'Àrea de Màquines i Motors Tèrmics de la Universitat de Zaragoza, Miguel Ángel Lozano, ha indicat durant la jornada que el suport als sistemes de cogeneració s'ha de basar en tres arguments: pot suposar una reducció de fins al 20% en el consum d'energia primària i d'emissions de CO2, estimula el desenvolupament del mercat interior de béns d'equip i contribueix a una millor gestió del sistema elèctric nacional en aplanar la corba de demanda.

D'altra banda, la cap de Servei de Canvi Climàtic i Educació Ambiental del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Medi Ambient, Matilde Cabrera, ha informat que a Aragó les emissions de gasos d'efecte hivernacle el 2012 (any de publicació de l'inventari d'emissions més recent) van ascendir a 17,5 milions de tones de CO2.

El director d'Energia del Grup Saica, José Ignacio Castillo, ha comentat que la seva companyia ha anat implantant la cogeneració com el sistema més eficient de generar energia tèrmica i elèctrica, fins a assolir un parc de cogeneració a Espanya superior als 220 megawatts, i ha manifestat la seva preocupació pel tancament progressiu que s'està produint al parc cogenerador espanyol motivat per la legislació actual.

Per la seva part, el director d'Enginyeria i Manteniment de Tereos-Syral, Pedro Braña, ha explicat que la planta de cogeneració de Syral Iberia assoleix el 90% d'eficiència, amb un estalvi de consum d'energia primària de fins a un 35% i una reducció d'emissions de NOx de més del 80%. Tanmateix, ha indicat que les reformes legals recents i la constant incertesa reguladora en dificulten la competitivitat industrial.

El responsable d'Explotació, Cogeneració i Biomassa de Gas Natural Fenosa Renovables, Francisco López Martín, ha explicat la importància de la tecnologia de cogeneració en els processos de producció d'energia elèctrica i energia tèrmica simultània, amb exemples d'instal·lacions de cogeneració al sector terciari i al sector industrial que gaudeixen d'excel·lents resultats econòmics i ambientals.

Finalment, el subdirector general de Coordinació d'Accions contra el Canvi Climàtic de l'Oficina Espanyola de Canvi Climàtic (OECC), Eduardo González, ha comentat que la cogeneració pot contribuir de manera efectiva a la mitigació de gasos d'efecte hivernacle.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, duu a terme un programa d'ajuda a l'exportació adreçat a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, Argentina, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, Marroc, Itàlia i Moldàvia.

Saragossa (Espanya), 15 abr 2015