Castella i Lleó concentra prop del 17 % del potencial total de producció de biogàs que hi ha a Espanya

Durant un seminari, organitzat avui a Valladolid per la Fundació Gas Natural Fenosa en col·laboració amb la Junta de Castella i Lleó, diferents experts han analitzat els avenços de la regió en qualitat ambiental, durant els últims 15 anys.

El seminari ha posat de manifest els avantatges del biogàs com a combustible i el seu potencial a Espanya, que té capacitat per produir l'equivalent al 7% del seu consum actual de gas natural.

Amb la jornada "Quinze anys de qualitat ambiental a Castella i Lleó" la Fundació Gas Natural Fenosa commemora el Dia Mundial del Medi Ambient i el 15è aniversari de la creació dels seus seminaris sobre energia i medi ambient.

El director general de Qualitat i Sostenibilitat Ambiental de la Conselleria de Foment i Medi Ambient de la Junta de Castella i Lleó, José Manuel Jiménez Blázquez, i #!#el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Valladolid el seminari "Quinze anys de qualitat ambiental a Castella i Lleó", que ha reunit prop de 100 professionals.

Amb aquesta jornada, la Fundació Gas Natural Fenosa ha volgut commemorar el Dia Mundial del Medi Ambient i el 15è aniversari dels seminaris organitzats per l'entitat, que han tingut lloc en diverses comunitats autònomes des del 2001. Durant la trobada s'han analitzat els avenços realitzats a Castella i Lleó durant aquests 15 anys en la gestió d'espais naturals, edificació sostenible, mobilitat respectuosa amb el medi ambient, biogàs i en l'ús de l'aigua en l'agricultura.

El professor del Departament d'Enginyeria Energètica i Fluidomecànica de la Universitat de Valladolid i membre del grup d'investigació TERMOCAL, César R. Chamorro, ha recordat en la seva intervenció la importància del biogàs com a combustible per disminuir la dependència energètica del país i contribuir amb els objectius mediambientals de la Unió Europea.

Chamorro ha subratllat que Espanya té potencial per produir prop de 1.700 ktep de biogàs a l'any, una xifra que equival al 7% del consum actual de gas natural. Un potencial en el qual destaca la capacitat de producció de Castella i Lleó, on gràcies al pes del sector agrícola, ramader i de la indústria agroalimentària, es concentra gairebé el 17% del potencial total de biogàs a Espanya.

Espanya, dels països de la UE amb menys pes de la fiscalitat ambiental

Per la seva banda, el director de l'equip d'Economics de PwC a Espanya, Jordi Esteve, ha explicat que els impostos ambientals han de ser incentius per utilitzar millors tecnologies i desenvolupar solucions menys contaminants. Esteve va subratllar que Espanya se situa entre els països de la Unió Europea en què la fiscalitat ambiental té menys pes sobre la seva economia, i que només és inferior a Islàndia, Eslovàquia i Lituània. El 2013, es van recaptar 19.231 milions d'euros a través d'impostos ambientals, la qual cosa va representar un 1,83 % del PIB.

El catedràtic de la Universitat de Valladolid, Felipe Bravo, ha centrat la seva intervenció en l'efecte clavegueró dels boscos i la seva valuosa contribució per mitigar els efectes del canvi climàtic. Per la seva banda, el responsable de Relacions Internacionals de Green Building Council España (GBCe), Emilio Miguel Mitre, ha presentat el projecte europeu BUILD UPON, que té com a objectiu impulsar el disseny d'un marc legislatiu que permeti la implementació de mesures d'eficiència energètica per a la renovació del parc edificat a 13 països europeus. Mitre, coordinador del projecte, ha indicat que d'aquí al 2050 s'estima que a Espanya s'haurien de rehabilitar almenys 12 milions d'habitatges.

El coordinador del Pla 2020 de l'Associació del Cultiu de la Remolatxa Sucrera de Castella i Lleó, AIMCRA, José Manuel Omaña, ha presentat els eixos d'aquest projecte orientat a promoure el desenvolupament sostenible de la remolatxa a la regió. Omaña ha explicat les tècniques i els sistemes implementats per millorar l'eficiència energètica i hídrica, entre els quals ha destacat l'automatització del maneig i la programació dels regs en funció de les necessitats del cultiu. Unes millores que han aconseguit estalvis energètics d'entre el 20% i 40% i del 10% en aigua.

El subdirector de la Fundació CIDAUT de Valladolid, Francisco Tinaut, ha explicat les principals línies d'R+D relacionades amb la mobilitat sostenible. Tinaut ha destacat alguns projectes europeus en els quals la Fundació CIDAUT participa i ha recordat que la Unió Europea ha dedicat entre el 2014 i el 2015 més de 700 milions d'euros a la investigació i a desenvolupament del transport intel·ligent, ecològic i integrat, en el marc del programa Horitzó 2020. Tinaut ha destacat que, encara que les xifres per a anys posteriors no estan aprovades, s'estima que seguiran en la mateixa línia.

15è aniversari dels seminaris sobre energia i medi ambient

La Fundació Gas Natural Fenosa commemora amb aquesta trobada a Valladolid els 15 anys de treball organitzant seminaris sobre energia i medi ambient i per això ha volgut donar a aquest seminari un caràcter retrospectiu sobre alguns dels temes tractats en diverses trobades a diferents punts d'Espanya.

L'entitat va celebrar a Valladolid, el 17 de gener de 2001, el primer dels seus seminaris, i des d'aleshores, ha ofert ja més de 200 jornades d'aquest tipus a tot Espanya a les quals han assistit més de 20.000 professionals. Trobades que la Fundació ha organitzat en col·laboració amb el Govern d'Espanya i amb tots els governs autonòmics a través de les seves conselleries de Medi Ambient i d'Energia.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia i Moldàvia.

Valladolid (Espanya), 05 jun 2015