rizador de pelo o bigote

Acer cromat i llautó per a la base, esmalt i ferro per als molls
Fabricant desconegut
Primera meitat del segle XX

De la fotografia: Arrissador de cabell o bigoti
Fotògraf: Dani Rovira
© Museu del Gas de la Fundació Naturgy, 2018

El fons de la Fundació Naturgy custodia gasodomèstics tan emblemàtics com aquest aparell per a ondejar els cabells. L’enginy consta de dues parts: d’una banda, la base que manté una flama constant gràcies al gas i, de l’altra, les pinces o molls, on es caragolava el cabell per donar-li la forma desitjada. Aquest aparell va esdevenir molt popular a les llars burgeses de París, als inicis del segle XX, moment d’eclosió del moviment Art Noveau.

L’invent d’aquest aparell s’atribueix al perruquer francès Marcel Grateau (1852-1936), conegut pels seus contemporanis amb el sobrenom de “le Roi” (el Rei). Aquest revolucionari de la moda capil·lar de finals del segle XIX i principis del XX va patentar, l’any 1882, les anomenades “Ones Marcel”, que marcarien el naixement de la perruqueria moderna. Tot i que anteriorment ja existien aparells que permetien modelar els cabells, l’enginy del reconegut perruquer millorava les pinces, que podien regular-se segons el volum del ris que es desitjava aconseguir. El secret d’aquesta tècnica, coneguda amb el nom de “Marcelling”, era mantenir una temperatura estable en les pinces mitjançant el gas i, sobretot, en la forma dels molls. La part còncava, a sota, i la part convexa, a la banda superior, facilitaven notablement d’adhesió de la pinça al cabell i, com a conseqüència, l’invent millorava notablement el marcat de les ondulacions.

L’arrissador de cabell que es preserva a la Col·lecció complia la doble funció de modelar el cabell i, d’altra banda, d’embellir un espai de la casa privat, com era el tocador. El fons de peces de la Fundació Naturgy conserva diversos aparells com aquest però cap d’ells presenta aquesta forma tan refinada. A la base de l’escalfador hi trobem una sanefa amb motius de la natura, que es repeteixen en la part superior, on l’element que permet sustentar els molls té forma de fulla. En el cos central de l’aparell, hi trobem un infant amb una actitud naïf i robes vaporoses. Tots aquests detalls ornamentals i decoratius del gasodomèstic denoten que l’arrissador només va estar a l’abast de les classes més benestants de l’època.