Una important biblioteca i hemeroteca històrica amb obres de referència

La Fundació Naturgy disposa d’un dels arxius històrics d’empresa més important del país, amb un fons documental especialitzat en la indústria de l’energia, capaç de relatar la història econòmica del país.

Originat a partir de documentació de començament del segle XIX, l’Arxiu Històric disposa d’un fons especialitzat amb més de 3.000 metres de prestatgeria catalogats, exemple de la sensibilitat de la companyia per preservar la memòria històrica del sector de l’energia.

Història

L’any 1987, el Consell d’Administració de Catalana de Gas crearia l’Arxiu Històric i la Biblioteca Històrica, amb l’objectiu de conservar, preservar i difondre la documentació original de la companyia, testimoni de l’activitat de l’empresa i del sector de l’energia a Espanya. Des del 2004, l’Arxiu Històric s’incorporaria a la gestió de la Fundació Naturgy, que assumiria la conservació d’un compendi documental format per més de 50 fons de diferents societats que constitueixen l’actual Naturgy, cobrint el període iniciat el 1843 i arribant pràcticament fins als moments actuals.

L’Arxiu Històric de la Fundació Naturgy ocupa més de 3.000 metres de prestatgeria catalogats i descrits d’acord amb la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Entre la documentació original escrita, gràfica i audiovisual en continu creixement, es preserven fotografies, plànols, memòries, actes, escriptures o accions generades per l’empresa al llarg dels seus més de 175 anys d’història, estimulant treballs de recerca i publicacions especialitzades sobre la història econòmica i industrial de l’energia a Espanya.

Peces destacades

Entre la documentació original de l’Arxiu Històric, destaquen la capçalera per emmarcar les accions de la societat La Energía, S. en C. de Alexandre de Riquer, del 1900, i la constitució de la Societat Catalana per a l’Enllumenat per Gas, del 1843. Els documents originals de l’Arxiu Històric van inspirar la museografia de les exposicions del Museu del Gas, un equipament cultural corporatiu especialitzat en història de l’energia i patrimoni industrial obert al públic de 2011 al 2018.

Les joies de la nostra biblioteca

El fons documental de la Biblioteca Històrica de la Fundació Naturgy està format bàsicament per monografies, revistes, articles, obres de referència, catàlegs comercials, literatura grisa, manuals, publicacions legislatives, diccionaris i enciclopèdies especialitzats en l’àmbit de la indústria del gas, l’electricitat i la història de l’energia.

Entre els més de 6.100 registres de la Biblioteca Històrica, el llibre més antic data del 1845. La bibliografia que es preserva de l’etapa inicial està composta principalment per títols de procedència anglesa, francesa i alemanya, i tracta sobre el muntatge, la gestió de les fàbriques de gas i l’èxit de l’enllumenat públic a les ciutats. Atès que en aquella època no hi havia tradició gasista a Espanya, les referències bibliogràfiques que avui preserva la Biblioteca Històrica de la Fundació Naturgy van ser d’utilitat capital per als enginyers de la companyia. Una altra joia del fons històric és el Treatise on the Science and Practice of the Manufacture and Distribution of Coal Gas, de William B. King, de 1878-1882, en el qual es repassa la literatura gasista fins ara i s’esmenta un dels gasòmetres de l’antiga fàbrica de gas a la Barceloneta, com a exemple destacat i cas d’èxit. La Biblioteca Històrica disposa d’una hemeroteca que integra col·leccions de revistes sobre la història de l’energia, entre les quals destaca el Journal des usines à gaz publicat per la Société téchnique de l’industrie du gaz en France el 1987. Aquesta revista periòdica es convertiria en la principal font de referència per a la instal·lació d’enllumenat públic a la ciutat de Barcelona.

“Escriptura de constitució de la Societat Catalana per a l’Enllumenat per Gas”, el 1843. Arxiu Històric de la Fundació Naturgy. © Fundació Naturgy, 2017.

Documentació del fons bibliogràfic de la Biblioteca Històrica de la Fundació Naturgy, 2004. Fotògraf: David Campos. © Fundació Naturgy, 2017.

Informació pràctica

la-energia

D’octubre a maig, de 9 a 17 h.

De juny a setembre, de 9 a 14 h.

Consultes i reserves en hores concertades.

Telèfon: +34 934 129 640

Adreça electrònica: exposicionesfundacion@naturgy.com

Capçalera per emmarcar les accions de la societat La Energía, S. en C. Alexandre de Riquer, 1900. Arxiu Històric de la Fundació Naturgy. Fotògraf: Pep Parer. © Fundació Naturgy, 2017.