calorifero parabolico

De la fotografia: Calorífer parabòlic
Fotògraf desconegut
© Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, 2017

Aquesta peça, que es conserva en la Col·lecció del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, és un calorífer i la seva funció era la d’escalfar una estança mitjançant la combustió de gas. D’aquest aparell es crearen diversos models que van anar evolucionant. Els primers calorífers eren tancats i no tenien sistema d’eliminació dels gasos de combustió. També se’n fabricarien amb un dipòsit d’aigua que s’escalfava aprofitant l’escalfor de l’aire. El que us presentem aquí és un calorífer de tipus parabòlic, ja que tenia un reflector en forma de paràbola que permetia la recuperació de l’escalfor.

El disseny de l’aparell destaca per la xapa negra i níquel, i per comptar, en la base, amb unes potes que imiten les d’un animal. Altres calorífers d’època, en canvi, van fabricar-se de ceràmica vidriada, de xapa esmaltada o, fins i tot, de ferro forjat. Pel que fa al funcionament de l’enginy, en la part inferior s’ubicava un cremador circular des d’on es realitzava la combustió, després de barrejar el gas amb l’aire. Els gasos calents pujaven fins a la part superior de l’enginy i s’eliminaven mitjançant una petita xemeneia d’evacuació. D’aquesta manera, s’evitava el contacte amb l’aire calent que es distribuïa per l’habitació mitjançant una obertura de doble posició. Aquest aparell de fabricació francesa va emprar-se a les llars burgeses a mitjan del segle XIX. Posteriorment, quan el seu ús domèstic va generalitzar-se, van fabricar-se altres models en forma quadrada i, aleshores, aquest aparell va passar a anomenar “estufa”.