cocina gas le standard

De la fotografia: Cuina a gas Le Standard I
Fotògraf desconegut
© Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, 2018

En l’actualitat la cuina és una de les estances amb més vida de la llar. I això és possible, entre molts d’altres factors, gràcies a la millora tecnològica de les cuines, que van anar substituint els aparells de carbó o llenya per les cuines de gas amb l’arribada d’aquesta energia a les cases a final del segle XIX.

El model Standard I, que es preserva a la Col·lecció de gasodomèstics del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, fou fabricat per Brachet et Richard l’any 1879. L’aparell disposa de tres fogons: un al centre de perfil allargassat i dos més als extrems, amb un cremador anomenat de pipa. L’enginy va obtenir un premi al Concours technique de chauffage et de la cuisine au gaz gràcies a la seva capacitat de mantenir la temperatura, tot i l’entrada d’aire exterior, proporcionant una flama forta i compacta. Aquesta novetat fou patentada a França i a Alemanya amb el nom de “Choke Bored”. A banda d’aquesta característica innovadora, la cuina Standard I comptava amb un cremador doble a l’esquerra de l’aparell, mentre que el de la dreta era senzill. Així, la corona exterior del dispositiu esquerre proporcionava la flama principal i més notable, mentre que la de l’interior emetia una flama mitjana que servia per a mantenir l’escalfor dels aliments. Brachet et Richard, en el desig constant de modernitzar i millorar la fabricació dels seus productes, va fer evolucionar aquest model amb les cuines Standard II i Standard III que, entre altres novetats com l’augment de mida, tenien la nansa del forn de porcellana per evitar les cremades a l’hora d’obrir i tancar el forn.