fogones dobles

Dimensions 10 x 59 x 38 cm
Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa
MG 1906

Aquest és un dels primers fogons dobles del mercat. Es tracta d’una cuina amb dos fogons circulars extensibles de tipus obert. El tipus de cremador és simple en forma de pipa. Disposa de dues claus per al gas, que permeten regular la intensitat de la flama en quatre posicions: foc mínim, foc mitjà, foc màxim i tancat.

Aquest model en concret data dels volts de 1933 i es va introduir a les cases com a alternativa a les cuines de carbó i llenya.

Els primers fogons que van sortir al mercat tenien una flama petita per la qual cosa s’utilitzaven principalment per escalfar líquids o per coure aliments a foc lent. Amb la sortida al mercat d’aquest tipus de fogons, amb una flama més potent que es podia regular, es podia coure els aliments d’una manera més eficaç, més ràpida i sobretot, més neta i senzilla. El gas se subministrava directament per la clau de pas, conduït a través de canalitzacions i canonades que arribaven a la cuina, la qual cosa suposava no haver de sortir a buscar llenya o carbó. El gas arribava fins a la llar de manera fàcil, neta i senzilla.

L’evolució d’aquests fogons arribaria posteriorment amb les cuines amb forn incorporat.

Els indicis que tenim d’aquesta peça ens indiquen que era distribuïda, i probablement també fabricada per l’empresa Font y Compañía, S.A. de Mataró. Amb aquest model i d’altres es van fer diferents proves de combustió del gas a la mateixa empresa Catalana de Gas y Electricidad.

Aquesta peça ha format part de diferents exposicions itinerants per la qual cosa també té una història com a peça museística. El maig de 2015 es va mostrar en l’exposició “Museu del Gas. Energia”, amb motiu de la Junta General d’Accionistes de Gas Natural Fenosa, al Palau de Congressos de Barcelona. El desembre del mateix any va viatjar a Saragossa amb la mateixa exposició però aquesta vegada a la Seu Central de General Motors a Figueruelas (Saragossa). Finalment, fa molt poc, a començaments del 2016, s’ha pogut contemplar en l’exposició “Menús d’entreguerres, a l’Espai Cultura. Fundació Sabadell 1859.