Teléfono de campo

De la fotografia: Telèfon de camp DPA 1041
Fotògraf desconegut
© Museu del Gas de la Fundació Naturgy, 2018

Aquesta peça forma part del fons d’elements i de material elèctric de la Col·lecció de la Fundació Naturgy, que va incorporar-se en conseqüència a la fusió de Gas Natural amb Unión Fenosa, l’any 2011. Es tracta d’un telèfon portàtil, també anomenat “de camp”, donat que aquests aparells van ser creats, principalment, per substituir el telègraf en les comunicacions bèl·liques i coordinar els moviments militars. A banda del seu ús generalitzat als camps de batalla. , el telèfon sense fils va adoptar molts altres usos. En el cas de Naturgy, la companyia energètica va adquirir diversos models portàtils, per destinar-los als equips tècnics que vetllaven pel bon funcionament, tant dels centres de producció i generació elèctrica, com de tota la xarxa de cablejat elèctric.

L’aparell telefònic DPA 1041 fou fabricat per l’empresa Ericsson durant la primera meitat del segle XX. La firma sueca fou fundada el 1883 per Lars Magnus Ericsson i ja abans, el 1876, havia llençat al mercat el primer model de telèfon sense fils. El model DPA 1041 es disposava dins un a caixa rectangular amb una corretja de per protegir i transportar l’aparell. La manovella, en un dels extrems del telèfon, fa feia accionar un generador elèctric que posava en marxa el timbre i les bateries que emetien la trucada. Al centre de l’aparell hi havia dos borns, amb els seus corresponents cables, que permetien poder connectar l’aparell a una altra unitat.