Diorama de fusta, fang, algeps, làmina de vidre i plàstic. Policromia a base de pintura acrílica i pastels

Fabricant desconegut

S. XX

© Fundació Naturgy, 2020

La peça, que forma part de la Col·lecció de la Fundació Naturgy, és un diorama i representa una escena del primer experiment de l’ús del gas per a la il·luminació a les llars.

Aquest succés va tindre lloc l’any 1792 i la figura de l’escena representa William Murdock, un tècnic escocès (1754-1839) que va ser un dels precursors del gas en l’enllumenat. Al diorama es veu en Murdock assegut plàcidament a la butaca de casa seva a Redruth (Anglaterra) i delectant-se d’una lectura. Al seu costat, hi ha un recipient metàl·lic a sobre d’una estufa que, producte de la destil·lació del carbó, permet generar una flama que il·lumina una de les habitacions del seu propi habitatge. Al fons de l’escena, apareixen dos nens mirant per la finestra, que es queden admirats amb la visió de l’interior de la llar.

En aquella època, l’enllumenat era escàs i el que hi havia era d’oli o similar. Les activitats diàries estaven condicionades per la il·luminació solar i, generalment, l’activitat laboral i social acabava quan es feia fosc. William Murdock va ser tècnic de l’empresa Boulton & Watt, una de les primeres empreses d’enginyeria en el disseny i fabricació de màquines de vapor. Potser l’atzar va fer que en aquesta empresa Murdock coincidís amb Samuel Clegg, el que va ser l’inventor d’un dels múltiples comptadors de gas que van sorgir els anys posteriors, amb el desenvolupament d’aquesta tecnologia.

Les aplicacions industrials de l’enllumenat, van ser principalment en indústries tèxtils. D’aquesta manera, s’estenien les hores de treball i s’augmentava així la producció. La mescla d’una tecnologia naixent i innovadora, juntament amb la tenacitat i creació dels seus precursors, van provocar un canvi indiscutible en la societat, vers un major benestar i evolució.

Fonts bibliogràfiques:

Alayo, Joan Carles; Barca, Francesc X. La tecnología el gas a través de su historia. Barcelona: Fundació Gas Natural Fenosa; LID, 2011. Història del gas; 6.

Fàbregas, Pere A. Naturgy: 175 anys de compromís amb l’energía i la societat. Barcelona: Editorial Planeta, 2018.