Fotografia industrial de Ramón de Baños (1890-1980)

La belleza de la maquina Ramon de Baños Sagunt

Ubicació

Jardins Antic Sanatori, s/n
46500 Sagunt (València)
Telèfon: 962655858
Dossier de premsa

15/01/2016 – 27/03/2016 – Sagunt (València)

L’obra de Ramón de Baños presenta un llenguatge propi que ens ensenya a mirar d’una altra manera la bellesa de la fotografia de gènere industrial.

Del 15 de gener al 16 de març, el Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa presenta al Centre Cívic Port de Sagunt, l’exposició “La bellesa de la màquina“, que mostra l’obra artística més significativa de Ramón de Baños (1890-1980) en l’àmbit de la fotografia de gènere industrial.

Gràcies a un treball d’investigació extens al seu arxiu històric, avui la Fundació Gas Natural Fenosa fa pública una selecció inèdita de fotografies que permeten redescobrir com a fotògraf Ramon de Baños, conegut fins ara com a pioner del cinema català. El conjunt d’obres fotogràfiques que es treuen a la llum, fetes amb un codi visual propi, ofereixen una mirada nova que ens permet gaudir de la bellesa de la fotografia de gènere industrial, i que avui constitueixen un document gràfic extraordinari d’un món desaparegut.

L’empresa Catalana de Gas y Electricidad, SA, com moltes altres empreses de l’època, va fer encàrrecs fotogràfics amb la finalitat de documentar el seu patrimoni i la seva capacitat de producció, i donar-ne publicitat. Malgrat que les primeres col·laboracions de Ramón de Baños amb Catalana de Gas pertanyen a l’any 1929, amb motiu de l’Exposició Universal de Barcelona, no va ser fins més tard que s’incorporà com a “fotògraf adjunt als Serveis Tècnics”. L’encàrrec principal que Ramón de Baños fa en aquells temps per a la companyia és el que s’ha anomenat “Àlbum de l’any 1947“, una col·lecció de 58 fotografies de maquinària i arquitectura industrial. Es tracta d’un conjunt d’imatges amb un clar objectiu propagandístic i que pretenien mostrar l’important actiu patrimonial que tenia la companyia, la seva modernitat i la seva activitat empresarial extraordinària.

Ramón de Baños va desenvolupar un estil fotogràfic propi que li va permetre embellir i sublimar la maquinària i el paisatge industrial. Es tracta d’obres ben enquadrades i estructurades, amb una disposició curosa dels objectes representats. Les imatges que presenta no són representacions d’una realitat verídica sinó que, eludint la presència humana, mostren la magnificència arquitectònica de les fàbriques i la bellesa de la màquina. Així, malgrat tenir un objectiu propagandístic, les imatges transmeten una emoció espiritual marcada. Les fotografies eren retocades a mà per l’artista, que perfilava els elements de la imatge amb pinzells finíssims, aerògraf, pintures, llapis i eines de tall afilat. Aquesta tasca curosa li permetia definir superfícies i plans de llum mitjançant la neteja d’irregularitats i imperfeccions, i aconseguir el to líric tan personal de les seves composicions.

L’exposició recull una selecció d’imatges de l'”Àlbum de 1947″ i altres obres fotogràfiques de gènere industrial, així com un audiovisual de l’any 1927 del mateix Ramón de Baños que la complementa. Gràcies a la preservació d’aquest fons fotogràfic per part de l’Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa, avui disposem d’un material valuós que és un testimoni gràfic per explicar la història de la ciència i de la tècnica i que ens permet redescobrir el patrimoni industrial del país.

Informació general i programació complementària

Entrada gratuïta.
De dilluns a divendres, de 9.00 a 14.00 h i de 16.00 a 21.00 h
Visita inaugural amb el comissari de l’exposició.
Divendres, 15 de gener, a les 19.00 h.

Servei educatiu

Visites comentades i tallers didàctics de l’exposició, amb cita prèvia.
Informació i reserves: 934 129 640 i museugasfgnf@gasnatural.com
Activitats gratuïtes.