La Fundació Naturgy presenta l’exposició “La bellesa de la màquina” sobre l’obra artística més significativa de Ramón de Baños (1890-1980).

En l’àmbit de la fotografia de gènere industrial. Gràcies a un treball d’investigació extens al seu arxiu històric, avui la Fundació Naturgy fa pública una selecció inèdita de fotografies que permeten redescobrir com a fotògraf Ramon de Baños, conegut fins ara com a pioner del cinema català. El conjunt d’obres fotogràfiques que es treuen a la llum, fetes amb un codi visual propi, ofereixen una mirada nova que ens permet gaudir de la bellesa de la fotografia de gènere industrial, i que avui constitueixen un document gràfic extraordinari d’un món desaparegut.

L’empresa Catalana de Gas y Electricidad, SA, com moltes altres empreses de l’època, va fer encàrrecs fotogràfics amb la finalitat de documentar el seu patrimoni i la seva capacitat de producció, i donar-ne publicitat. Malgrat que les primeres col·laboracions de Ramón de Baños amb Catalana de Gas pertanyen a l’any 1929, amb motiu de l’Exposició Universal de Barcelona, no va ser fins més tard que s’incorporà com a “fotògraf adjunt als Serveis Tècnics”. L’encàrrec principal que Ramón de Baños va fer llavors per a la companyia és el que s’ha anomenat Àlbum de 1947, una col·lecció de 58 fotografies de maquinària i arquitectura industrial. Es tracta d’un conjunt d’imatges amb un clar objectiu propagandístic i que pretenien mostrar l’important actiu patrimonial que tenia la companyia, la seva modernitat i la seva activitat empresarial extraordinària.

Ramón de Baños desenvolupa un estil fotogràfic propi que li va permetre embellir i sublimar la maquinària i el paisatge industrial. Es tracta d’obres ben enquadrades i estructurades, amb una disposició curosa dels objectes representats. Les imatges que presenta no són representacions d’una realitat verídica sinó que, eludint la presència humana, mostren la magnificència arquitectònica de les fàbriques i la bellesa de la màquina. Així, malgrat tenir un objectiu propagandístic, les imatges transmeten una emoció espiritual marcada. Les fotografies eren retocades a mà per l’artista, que perfilava els elements de la imatge amb pinzells finíssims, aerògraf, pintures, llapis i eines de tall afilat. Aquesta tasca curosa li permetia definir superfícies i plans de llum mitjançant la neteja d’irregularitats i imperfeccions, i aconseguir el to líric tan personal de les seves composicions.

L’exposició recull una selecció d’imatges de l’”Àlbum de 1947” i altres obres fotogràfiques de gènere industrial, així com un audiovisual de l’any 1927, del mateix Ramón de Baños, que la complementa. Gràcies a la preservació d’aquest fons fotogràfic per part de l’Arxiu Històric de la Fundació Naturgy, avui disposem d’un material valuós que és un testimoni gràfic per explicar la història de la ciència i de la tècnica i que ens permet redescobrir el patrimoni industrial del país.

• L'exposició, en xifres

icono-chincheta-itinerancia