El biogàs procedent de l’abocador de Góngora (Navarra) generaria una energia equivalent al consum anual de més de 6.000 famílies

Durant un seminari, organitzat avui a Pamplona per la Fundació Gas Natural Fenosa amb la col·laboració del Govern de Navarra, diferents experts han analitzat els reptes i les oportunitats de la utilització del biogàs a Espanya.

Els ponents han subratllat que l'ús combinat del biometà amb gas natural permetria disminuir la dependència energètica del país i contribuir amb els objectius mediambientals de la Unió Europea.

Gas Natural Fenosa, Hera i Sodena estudien possibles usos del biogàs procedent de l'abocador de Góngora (Navarra), i estimen que el biogàs generat conté una energia de 65 GWh/any, equivalent al consum anual de més de 6.000 famílies o de 7.000 vehicles de gas.

El director general d'Indústria, Energia i Innovació del Govern de Navarra, Iñaki Morcillo, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Pamplona el seminari "El biogàs: Reptes i oportunitats", en el qual s'han explicat els mecanismes per a l'obtenció del biogàs i el potencial per al seu ús en activitats agràries, com a carburant en vehicles i la seva contribució (via injecció) a la xarxa general de gas natural.

Durant la jornada, que ha reunit més de 100 professionals, diferents experts han subratllat que l'ús combinat del biometà amb gas natural permetria disminuir la dependència energètica del país i contribuir amb els objectius mediambientals de la Unió Europea.

El director d'Energia del Grup Hera, Miquel Torrente, ha presentat el projecte Hera Góngora, fruit de l'acord entre Gas Natural Fenosa, Hera i Sodena, l'objectiu del qual és analitzar la viabilitat del biogàs procedent de l'abocador de Góngora (Navarra) per a la seva injecció a la xarxa de gas natural, així com per al seu ús com a combustible per a vehicles. Aquest abocador genera anualment més d'11 milions de metres cúbics de biogàs, que té una energia continguda de 65 GWh/any, equivalent al consum anual de més de 6.000 famílies o de 7.000 vehicles de gas.

La responsable de projectes de biogàs de Gas Natural Fenosa Engineering, María Piedad Martínez, ha presentat els principis de funcionament i els avantatges i inconvenients de les diferents tecnologies disponibles per a la producció de biometà a partir de biogàs i de biomassa sòlida. D'acord amb les dades del baròmetre EurObserv´ER, Espanya és el setè productor europeu de biogàs i té un potencial d'energia disponible de prop de 20.000 GWh anuals.

D'altra banda, el director del Departament de Biomassa del Centre Nacional d'Energies Renovables (CENER), Javier Gil, ha indicat les principals motivacions per al desenvolupament del biometà produït a partir del gas de síntesi i ha analitzat tant els costos de producció com el valor potencial del producte.

Exemples pràctics de l'ús del biogàs

El director d'Innovació i Projectes Estratègics de la Mancomunitat de la Comarca de Pamplona, Álvaro Miranda, ha explicat que els autobusos urbans i camions de residus són grans consumidors de gasoil, amb un alt impacte en la petjada de carboni i en la qualitat de l'aire. El ponent ha explicat els avantatges d'utilitzar la matèria orgànica de les escombraries, els gasos de l'abocador i els llots de la depuradora per generar biogàs vehicular que, barrejat o no amb gas natural, podria moure la flota d'autobusos i camions de residus urbans de la comarca de Pamplona, tenint en compte que el cost del biogàs vehicular és un 40% menor respecte al gasoil, i és més respectuós amb el medi ambient.

El director general de Gestió Tècnica del Sistema d'Enagás, Diego Vela, ha explicat que hi ha gairebé 13.000 plantes de biogàs en operació a Europa, de les quals més de 170 condicionen la qualitat del gas a biometà per a la seva injecció a la xarxa de transport i proveïment de gas natural. Al seu torn, ha presentat la planta de biometanització de Valdemingómez (Madrid), considerada com una referència a Europa, ja que evita l'emissió de 300.000 tones a l'any de CO2 i produeix biogàs per generar electricitat a aproximadament 20.000 habitatges a l'any.

Per la seva part, el director gerent de HTN Biogás, Adrián González, ha explicat que la biometanització de purins és un procés d'elevat interès ambiental per minimitzar les emissions de la ramaderia intensiva i de gran valor agrícola, ja que se'n produeixen adobs orgànics de qualitat que substitueixen els fertilitzants inorgànics.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia i Moldàvia.

Pamplona (Espanya), 17 mar 2015