El biogàs produït a partir dels residus agroramaders a Galícia podria cobrir la demanda energètica de 70.000 llars

Durant un seminari, organitzat avui a Santiago de Compostel·la per la Fundació Gas Natural Fenosa i la Conselleria d’Economia i Indústria de la Xunta de Galicia, diferents experts han destacat el potencial del biogàs per reduir la dependència energètica del nostre país.

El director general d'Energia i Mines de la Xunta de Galicia, Ángel Bernardo Tahoces, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Santiago de Compostel·la el seminari "El biogàs a Galícia". La jornada va posar de manifest la rellevància que pot assolir el biogàs per reduir les emissions contaminants i disminuir la dependència energètica d'Espanya.

Durant la trobada, que ha reunit més de 100 professionals, s'han explicat els processos d'obtenció de biogàs, els avantatges i els inconvenients i el grau d'implantació al mercat de les diferents tecnologies, i s'han exposat casos pràctics de l'aprofitament de biogàs en explotacions ramaderes, depuradores d'aigües residuals i a la indústria de Galícia.

El responsable de l'Àrea d'Energies Alternatives d'EnergyLab, Mario Iglesias, va explicar que el biogàs produït a partir dels residus agroramaders a Galícia podria suposar una producció potencial de 143 milions de m3, cosa que permetria cobrir la demanda energètica d'uns 70.000 habitatges. A més, podria cobrir el 100% de la demanda energètica de les granges.

La responsable de projectes de biogàs de Gas Natural Fenosa Engineering, María Piedad Martínez, ha presentat les diferents tecnologies disponibles per a la producció de biometà a partir de biogàs i de biomassa sòlida. Ha destacat que Espanya és el setè productor europeu de biogàs i que, segons les dades de l'IDAE, té un potencial d'energia disponible de prop de 20.000 GWh (1.700 kTEP), la qual cosa representa al voltant del 6,5% del consum de gas natural a Espanya.

El gerent de CARBIO, Jacobo Bouzada, ha explicat la possibilitat de fer biogàs amb residus industrials de manera rendible i ha presentat dos casos d'èxit a Galícia: el primer, el d'una planta de biogàs centralitzada en una conservera i, el segon, el d'un escorxador per tractar exclusivament els seus residus.

El director d'Energia del Grup Hera, Miguel Torrente, ha presentat el projecte Hera Góngora, en el qual participen Gas Natural Fenosa i Sodena, que analitzarà la viabilitat d'utilitzar el biogàs procedent de l'abocador de Góngora (Navarra) per a la seva injecció a la xarxa de gas natural, així com també el seu ús com a biocombustible per a vehicles.

L'investigador del Grup de Conversió Termoquímica de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), César Berrueco, ha descrit les diferents opcions tecnològiques per a la producció de gas natural sintètic a partir de gasificació de biomassa lignocel·lulòsica i ha indicat els principals reptes associats a aquest procés, tant des del punt de vista tecnològic com econòmic.

Per la seva banda, el responsable d'Àrea del Departament d'Innovació i Tecnologia d'FCC Aqualia, SA, José R. Vázquez, ha presentat el sistema ABAD®, desenvolupat per la seva companyia i l'objectiu del qual és l'upgrading de biogàs a biometà en estacions depuradores d'aigües residuals, tant per a mobilitat com per a injecció en la xarxa. Actualment, FCC Aqualia ja té capacitat per proveir dos vehicles amb biometà a Chiclana de la Frontera (Cadis).

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Santiago de Compostel·la, 20 de gener de 2016.