El CEIP Alcarria de Guadalajara, un dels centres guanyadors de la segona edició del certamen “Coneix un científic@” del Consell de Fundacions per la Ciència celebrada al Museu de Bolarque

L’objectiu d’aquesta iniciativa, adreçada a alumnes de 5è i 6è de primària i de 1r i 2n d’ESO de centres educatius de la Comunitat de Madrid i Castella-la Manxa, és apropar el treball i la figura dels científics als joves.

El concurs és un projecte conjunt de fundacions privades espanyoles que, en col·laboració amb FECYT, impulsen el foment de les disciplines STEM.

El Museu de Bolarque de la Fundació Naturgy ha acollit avui l’acte de lliurament de reconeixements als centres escolars finalistes de la segona edició del certamen “Coneix un Científic@”, organitzat pel Consell de Fundacions per la Ciència en col·laboració amb la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

El Consell de Fundacions per la Ciència està format per la Fundació Científica de l’Associació Espanyola Contra el Càncer, la Fundació Eduardo Barreiros, la Fundació Junior Achievement, la Fundació Naturgy, la Fundació Pfizer i la Fundació Telefónica, que van decidir dedicar la segona edició d’aquest concurs a “La nostra energia, el nostre repte”.

El CEIP Alcarria, de Guadalajara, ha estat un dels guanyadors d’aquest any, juntament amb cinc centres educatius més de la comunitat de Madrid: CEIP Carmen Iglesias (Tres Cantos), CEIP Pablo Picasso i Colegio JOYFE (Madrid), Colegio Virgen del Remedio (Alcorcón) i Colegio Alborada (Alcalá de Henares).

L’objectiu d’aquesta iniciativa, adreçada a alumnes de 5è i 6è de primària i de 1r i 2n d’ESO de centres educatius de la Comunitat de Madrid i Castella-la Manxa, és apropar el treball i la figura dels científics als joves, fomentar l’aprenentatge emotiu a través de les experiències i investigar sobre una temàtica per poder elaborar una sèrie de preguntes i així desenvolupar també l’expressió oral i la comunicació.

En total, aquest any hi han participat vint grups escolars. Cada grup va presentar un vídeo sobre un projecte, treballat a l’aula, relacionat amb la temàtica del certamen o un vídeo en el qual exposaven les preguntes que li farien a un expert/investigador en matèria d’energia.  Els membres del jurat van valorar el rigor dels projectes, la informació aportada, l’originalitat i la creativitat, així com l’entusiasme demostrat per tots els participants.

Els grups guanyadors van visitar la central hidroelèctrica i el Museu Bolarque de la Fundació Naturgy i van entrevistar l’expert en generació d’energies renovables de Naturgy, Alfonso J. de la Rosa, i el youtuber especialitzat en divulgació científica, J.J. Priego.

La directora general de FECYT, Pilar Domingo, va manifestar la seva satisfacció per celebrar la segona edició d’un concurs que “és fruit de la col·laboració de sis fundacions privades espanyoles que, juntament amb FECYT, impulsen el foment de les disciplines STEM entre les noves generacions”.

Per la seva part, el director d’Energia, Tecnologia i Medi Ambient de la Fundació Naturgy, Manuel Calvo, va destacar com la iniciativa s’ha ampliat a centres educatius de Castella-la Manxa, descentralitzant la proposta didàctica per fer-la accessible a nenes i nens d’aquesta Comunitat. “Aquest fet ha permès que un gran recurs educatiu com el Museu Bolarque de la Fundació Naturgy, ubicat a Guadalajara, pugui acollir una iniciativa tan ambiciosa com aquesta.”

Per la seva part, la responsable de Difusió Cultural de l’Espai Fundació Telefónica, Alicia Carabias, va destacar la important tasca que es duu a terme per part de les fundacions privades espanyoles en l’àmbit del desenvolupament de disciplines tecnològiques i científiques entre els joves. “Necessitem inspirar-los i apoderar-los perquè nois i noies reconeguin la importància que té el desenvolupament tecnològic i científic en el nostre dia a dia. Només si aconseguim que orientin el seu futur cap a les STEM, garantirem la innovació necessària per avançar i contribuir a crear un futur millor per a tothom.”

Sobre el Consell de Fundacions per la Ciència

La Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia va promoure, el 2014, la creació del Consell de Fundacions per la Ciència per agrupar a les fundacions privades que treballen en el camp de la ciència, la tecnologia i la innovació amb l’objectiu d’intercanviar coneixement, compartir bones pràctiques i generar projectes col·laboratius.

La tasca que desenvolupen aquestes fundacions aporta diferents beneficis per a tota la societat espanyola: incrementen l’activitat científica a través del finançament de projectes de recerca; generen coneixement a través de la seva pròpia activitat investigadora; estimulen el desenvolupament de carreres científiques i la retenció del talent espanyol a través de contractes pre i postdoctorals; promouen i divulguen el coneixement científic i l’interès per la ciència des d’edats primerenques i fomenten la innovació i l’emprenedoria.

Sobre FECYT

La Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) és una fundació pública que depèn del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. FECYT col·labora tant amb entitats privades com amb centres, universitats i altres organitzacions del Sistema Espanyol de Ciència i Tecnologia en els seus tres eixos d’actuació: divulgació de la ciència, estudis i informació científica i ciència internacional.