El III Certamen Efigy ja té els deu projectes semifinalistes que passen a la final del 12 de maig

Els treballs, que procedeixen de centres de secundària de set comunitats autònomes, se centren en l’eficiència energètica, les energies renovables i la mobilitat sostenible, i tots fan propostes innovadores.

Els projectes semifinalistes se sotmetran a votació popular al web de Fundació Naturgy fins al proper 9 de maig i seran valorats per un jurat d’experts.

Un total de deu grups d’alumnes de secundària de tot Espanya han passat a la semifinal del III Certamen Efigy. Des d’avui i fins al diumenge 9 de maig, els vídeos dels deu projectes semifinalistes estan disponibles al web de Fundació Naturgy (Certamen Efigy), on seran sotmesos a votació popular en una primera fase. El jurat del certamen tindrà en compte el resultat d’aquesta votació, a més de les seves pròpies valoracions professionals i tècniques sobre els projectes.

Els centres educatius semifinalistes procedeixen de set comunitats autònomes: Aragó, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Galícia i La Rioja.

Aquesta nova edició de la competició culminarà en una gala el 12 de maig, a les 12 h, presentada pel divulgador científic Luis Quevedo. L’esdeveniment es podrà seguir des del web de la fundació (www.fundacionnaturgy.org).

Fundació Naturgy va posar en marxa, el mes d’octubre passat, la tercera edició del Certamen Tecnològic Efigy. Durant el curs, prop de 570 d’alumnes de 3r i 4t d’ESO han treballat més d’un centenar de projectes juntament amb els seus professors, a 67 centres educatius de 7 comunitats autònomes: Aragó, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat de Madrid, Galícia, Comunitat Valenciana i La Rioja.

La directora general de Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, ha mostrat la seva satisfacció per l’èxit d’aquesta nova convocatòria del certamen i el nivell dels projectes presentats. “Amb aquesta iniciativa volem promoure el desenvolupament de noves competències tecnològiques i la capacitat dels joves per treballar en equip, comunicar els seus treballs i dur-los a terme”, explica Coronado. Aquest certamen s’emmarca en l’actual escenari de transició energètica “en què la innovació i el desenvolupament de les tecnologies energètiques serà crucial per assolir els objectius de descarbonització del planeta”, segons Coronado.

Aquestes són les escoles i els projectes semifinalistes:

• Col·legi de Fomento Sansueña, de Saragossa: Projecte “Cotxe solar”, sobre tecnologia elèctrica aplicada a automòbils i l’impacte ambiental que tenen en relació amb els cotxes de combustió. El projecte planteja l’ús de bateries associades a plaques solars i, com a ús secundari, un endoll per carregar la bateria interna. Els alumnes han exposat els beneficis socials i ambientals de l’ús dels cotxes elèctrics i de les seves possibles aplicacions en l’àmbit ciutadà i empresarial.
  • Col·legi Sagrado Corazón, de Guadalajara: Projecte “Para-sol eficient”. Els alumnes han desenvolupat un prototip de para-sol “energètic”, capaç de generar electricitat gràcies a l’energia solar i eòlica. També han fet una anàlisi econòmica del cost de la implementació d’aquest prototip i quins beneficis es podrien obtenir de la seva implementació, entre els quals hi ha l’ús d’energia renovable en zones on no es genera electricitat de manera eficient i respectuosa amb el medi ambient.
  • Escola FEDAC, de Lleida: Projecte “Aïllant tèrmic i acústic amb palla”, amb el qual es fa una recerca sobre els beneficis de l’aïllament amb materials orgànics i reutilitzables. El treball analitza la palla com a material de construcció i l’estalvi energètic que pot representar.
  • Escola FEDAC, de Lleida: Projecte “Innovació energètica pels objectius del desenvolupament sostenible”. Els alumnes plantegen la instal·lació d’un sistema capaç de recollir l’aigua de la pluja, per proporcionar energia elèctrica mitjançant unes turbines situades a la mateixa canonada de la instal·lació. L’objectiu final és l’estalvi tant energètic com econòmic.
  • IES Francisco Giner de los Ríos, d’Alcobendas: Projecte “Qualitat de l’aire a les aules”. La recerca proposa solucions perquè la qualitat de l’aire de les instal·lacions compleixi amb l’establert per les autoritats sanitàries a causa de la pandèmia, sense perdre el confort tèrmic que eviti malgastar recursos energètics. L’objectiu final és evitar una despesa en calefacció innecessària i, a més, contribuir a la cura del medi ambient.
  • Col·legi Àgora Lledó, de Castelló: Projecte “Eficiència energètica mitjançant acumuladors d’energia renovable”. Després d’analitzar quines millores es podrien realitzar en l’ús de l’energia al seu centre escolar, el treball proposa la instauració d’acumuladors d’energia renovable per desvincular la generació i el consum d’electricitat neta i descongestionar així les xarxes.
  • Col·legi San José HFI, de València: Projecte “App B'eco”. Proposen una aplicació per a mòbils i tauletes mitjançant la qual justifiquen la importància d’aprofitar les noves tecnologies per realitzar un estudi sobre la contaminació de les indústries alimentàries. L’objectiu del treball és reduir el CO2 emès pel transport, el consum i l’impacte ecològic d’aquest sector. Els alumnes han analitzat les polítiques reguladores de CO2 per adaptar-les i fomentar la reducció de les emissions, d’una manera eficient, amb propostes tant en l’àmbit ciutadà com en l’estatal.
  • Col·legi Fomento Montespiño, de Culleredo: Projecte “Eficiència energètica en temps de pandèmia”. Ateses les preocupacions actuals per la situació que la Covid-19 provoca a les aules, han desenvolupat una recerca per analitzar quina és la forma més eficient de ventilació per a la renovació de l’aire, valorant la calor perduda i elaborant un possible pla energètic sostenible econòmicament i mediambientalment per al centre escolar.
  • Col·legi Manuel Peleteiro, Santiago de Compostel·la: Projecte “Decàleg per a una escola sostenible”, en el qual analitzen diferents mesures energètiques sostenibles per implementar en un futur al seu centre escolar. Entre les mesures proposades, hi ha la instal·lació d’un sistema d’il·luminació intel·ligent mitjançant rajoles, un sistema de recuperació d’aigües pluvials o la transformació de zones verdes de l’escola en horts i jardins. L’objectiu és la reducció i l’optimització del consum d’energia, a més de conscienciar els estudiants perquè tinguin un comportament més sostenible tant dins com fora de les aules.
  • Col·legi San Agustín, de Calahorra: Projecte “Coal&Beer”. A través de la innovació energètica, proposa d’aprofitar el residu dels cereals utilitzats en la producció de la cervesa. Els alumnes han analitzat si és un bon producte per a la fabricació de carbó actiu i, per tant, si es podria utilitzar com a matèria primera per produir energia renovable. A través d’una anàlisi exhaustiva per identificar les característiques d’aquest nou ingredient ric en fibra, han estudiat si pot ser una tècnica efectiva per ser utilitzada en el marc de la transició energètica.

La gala final, el 12 de maig

En l’esdeveniment final estaran connectats els grups semifinalistes, representants de la Fundació, i els membres del jurat d’experts, format per Imma Aguilar, directora general de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), dependent del Ministeri de Ciència i Innovació; Ruth Carrasco, assessora de l’Institut de Transició Ecològica en el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO); Marina Villegas, delegada institucional del Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC); Núria Rodríguez, directora de Medi Ambient i RSC de Naturgy; i María Eugenia Coronado, directora general de Fundació Naturgy.

El jurat podrà requerir explicacions addicionals als alumnes durant l’esdeveniment on line perquè completin les explicacions exposades en els vídeos dels projectes.

Per participar en el certamen, els alumnes havien de resoldre un repte que contribuís a la millora del planeta, mitjançant l’eficiència energètica. Aquesta iniciativa didàctica tracta de motivar i generar consciència i interès per l’energia, alhora que reforça la capacitat d’investigació dels joves, desperta la seva curiositat i creativitat i facilita el treball en equip i les habilitats comunicatives.

El Certamen Tecnològic Efigy forma part del programa Efigy Education, amb el qual la Fundació Naturgy ofereix a docents i escoles un ampli catàleg formatiu en l’àmbit del canvi climàtic i les noves tecnologies energètiques. La tasca en l’àmbit educatiu disposa del reconeixement i la col·laboració d’institucions de referència en l’àmbit de l’educació i la recerca com la FECYT i el CSIC.