El Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa inaugura l’exposició “Hi jugues? Pensem en energia!”

Aquesta mostra està formada per diferents espais interactius d'experimentació i manipulació que permeten descobrir els secrets de dues de les energies que més utilitzem a les nostres llars: el gas i l'electricitat.

L'exposició, que es podrà visitar fins al 28 de febrer de 2016 al Museu del Gas a Sabadell, ha estat realitzada en col·laboració amb el conegut divulgador científic Dani Jiménez.

La directora general d'educació secundària obligatòria i batxillerat de la Generalitat de Catalunya, Teresa Pijoan, el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, la directora del Museu del Gas, Eva Buch, i el comissari de la mostra, Dani Jiménez, han inaugurat avui a Sabadell l'exposició "Hi jugues? Pensem en energia".

La mostra, que es podrà visitar fins al 28 de febrer de 2016 al Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, permet descobrir els secrets del gas i de l'electricitat com a fonts d'energia a través d'uns espais interactius amb experiments didàctics i divertits desenvolupats pel divulgador científic, Dani Jiménez.

Amb un enfocament didàctic, l'exposició permet experimentar la naturalesa, la creació i la distribució d'aquestes energies tan necessàries per a la nostra quotidianitat. Així mateix, reflexiona sobre com es creava l'energia en el passat sense la tecnologia actual, sobre quins eines s'utilitzen actualment per produir energia i fer-la arribar a les llars, sobre quin cost econòmic té l'energia i quins hàbits d'eficiència són necessaris per no malgastar-la.

Mòduls interactius

La mostra està formada per mòduls interactius per experimentar amb l'energia, dividits en cinc seccions o temàtiques: "Elèctricament sorpresos" (sobre l'electricitat), "Gasosament atents" (sobre el gas natural), "Et comuniques gràcies a l'energia" (sobre el sol), "Energia per viure" (sobre l'energia tèrmica que es desprèn el cos) i "El miracle de la luminescència" (sobre el fenomen de la fosforescència).

Entre els experiments trobem, per exemple, una estança fosca on els visitants poden dibuixar utilitzant la llum d'una llanterna; una càmera tèrmica on es pot veure la radiació infraroja que desprèn el cos i comprovar que som una maquina tèrmica en funcionament; un cotxe accionat amb pedals que gràcies a la tracció genera electricitat per encendre unes bombetes; o un experiment amb tubs de diferents materials, per on es deixa caure un imant de neodimi, amb la finalitat de comprovar que en alguns cau més lentament que en altres, en funció de si el material és més o menys conductor.

La mostra també inclou, entre altres experiments, un aquari amb dues bombetes –una d'incandescent i una altra LED– que, quan s'encenen, permeten veure com la incandescent es comença a escalfar perquè en surten petites bombolles; una mànega flexible que expulsa aire, gràcies a la qual es pot guiar una pilota i descobrir com viatja el gas natural des dels jaciment fins a les nostres cases; un globus ple d'aire que, en submergir-lo en nitrogen líquid, canvia d'estat i ocupa un volum molt menor; o un generador de Van der Graaff per veure com els electrons s'ordenen a l'interior d'una pila.

El comissari de la mostra, Dani Jiménez

Físic i divulgador científic, especialitzat en l'ús dels experiments com a eina d'aprenentatge, Dani Jiménez ha treballat en diversos mitjans de comunicació, com Televisión Española, Cuatro i TV3, i és autor dels llibres Ciència a un euro, Ciència a dos euros, i Per què alguns pebrots piquen i d'altres no? Actualment dirigeix l'empresa de divulgació CreaCiència, presenta i assessora el programa Dinàmiks del Club Super 3, i col·labora a Catalunya Ràdio i a la revista Muy Interesante.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada l'any 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals dirigides a preservar i difondre el patrimoni històric i cultural del sector. També duu a terme un programa d'ajuda a l'exportació adreçat a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia i Moldàvia.

El Museu del Gas és un centre cultural que combina l'exposició permanent amb l'organització d'exposicions i conferències, un programa educatiu per a escoles, activitats per a grans i petits i cicles de cinema i música. Des de la seva inauguració l'any 2012, més de 94.000 persones han visitat les exposicions temporals i han participat en les activitats especials programades pel museu.

Sabadell (Espanya), 17 juny 2015