El Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa porta l’exposició “Hi jugues? Pensem en energia!” al MUNCYT de la Corunya

Aquesta mostra es compon de diferents espais interactius d’experimentació i manipulació on els visitants poden descobrir els secrets de dues de les energies que més utilitzem a les nostres llars: el gas i l’electricitat.

L’exposició es podrà visitar fins al 15 de juliol de 2018 a la seu corunyesa del MUNCYT, després d’haver itinerat per la Casa de las Ciencias de Logronyo i La Fábrica de Luz. Museu de l’Energia de Ponferrada.

Durant la setmana s’oferiran tallers gratuïts especials per a escoles, i els caps de setmana estaran orientats a famílies.

La directora del Museu Nacional de Ciència i Tecnologia (MUNCYT), Marián del Egido, i la directora del Museu del Gas de la Fundació Gas Natural Fenosa, Eva Buch, han inaugurat avui l’exposició “Hi jugues? Pensem en energia!” a la seu corunyesa del MUNCYT, que es podrà visitar fins al 15 de juliol de 2018.

La mostra permetrà descobrir els secrets del gas i de l’electricitat com a fonts d’energia a través d’uns espais interactius amb experiments didàctics i divertits desenvolupats pel Museu del Gas. L’exposició itinerant ja s’ha pogut visitar a la Casa de las Ciencias de Logronyo i a La Fábrica de Luz. Museu de l’Energia de Ponferrada.

“Amb un enfocament didàctic, l’exposició permet experimentar la naturalesa, la creació i la distribució d’aquestes energies tan necessàries per a la nostra quotidianitat”, explica la directora del Museu del Gas, Eva Buch. “Així mateix, reflexiona sobre com es creava l’energia en el passat, sense la tecnologia actual, sobre quines eines s’utilitzen actualment per produir energia i per aconseguir que aquesta arribi a les llars, sobre quin cost econòmic té l’energia i quins hàbits d’eficiència són necessaris per no malgastar-la.”

Mòduls interactius

La mostra està formada per mòduls interactius per experimentar amb l’energia, dividits en cinc seccions o temàtiques: “Elèctricament sorpresos” (sobre l’electricitat), “Gasosament atents” (sobre el gas natural), “Et comuniques gràcies a l’energia” (sobre el so), “Energia per viure” (sobre l’energia tèrmica que es desprèn el cos) i “El miracle de la luminescència (sobre el fenomen de la fosforescència).

Entre els experiments trobem, per exemple, una estança fosca on els visitants poden dibuixar utilitzant la llum d’una llanterna; una càmera tèrmica on es pot veure la radiació infraroja que desprèn el cos i comprovar que som una màquina tèrmica en funcionament; un cotxe accionat amb pedals que gràcies a la tracció genera electricitat per encendre unes bombetes; o un experiment amb tubs de diferents materials, per on es deixa caure un imant de neodimi, amb la finalitat de comprovar que en alguns cau més lentament que en altres, en funció de si el material és més o menys conductor.

La mostra també inclou, entre altres experiments, un aquari amb dues bombetes –una d’incandescent i una altra LED– que, quan s’encenen, permeten veure com la incandescent es comença a escalfar perquè en surten petites bombolles; una mànega flexible que expulsa aire, gràcies a la qual es pot guiar una pilota i descobrir com viatja el gas natural des dels jaciments fins a les nostres cases; un globus ple d’aire que, en submergir-lo en nitrogen líquid, canvia d’estat i ocupa un volum molt menor; o un generador de Van der Graaff per veure com els electrons s’ordenen a l’interior d’una pila.

Els visitants podran participar també en una sèrie de tallers gratuïts destinats a públic familiar, i són els següents: Tallers “Toca, juga i aprèn” que es realitzaran dissabtes alterns de 12.00 a 13.00 hores, i “Experiments en família”, que es desenvoluparan també dissabtes alterns i tots els diumenges en horari de 12.00 a 13.00 hores. Per participar-hi cal inscriure-s’hi prèviament trucant al 689 578 727 o enviant un correu electrònic a reservascor@muncyt.es.