Els voluntaris ambientals de la Fundació Naturgy recuperen hàbitats naturals equivalents a 13 camps de futbol

El Programa de Voluntariat Ambiental, que busca fomentar la consciència ambiental entre els empleats de Naturgy, fa 5 anys, durant els quals s’han retirat 35m3 de residus i s’han plantat més de 3.600 exemplars vegetals.

El Programa de Voluntariat Ambiental de la Fundació Naturgy compleix cinc anys, durant els quals prop de 1.100 voluntaris han recuperat la biodiversitat d’una vintena d’espais naturals espanyols, en una superfície equivalent a 13 camps de futbol.

Des de l’any 2014, empleats de Naturgy acompanyats de les seves famílies han participat en algun dels 38 projectes de recuperació ambiental de fauna i flora en ecosistemes protegits de Catalunya (11 accions de conservació), Comunitat de Madrid (9), Castella i Lleó ( 5), Comunitat Valenciana (4) i Galícia (3), Castella la Manxa (3) i Andalusia (2).

Els voluntaris han realitzat un equivalent a 228 dies de treball (prop de 5.500 hores), al costat de més de 40 organitzacions ambientals i administracions que han col·laborat amb la Fundació Naturgy en aquest programa de voluntariat.

La directora general de la Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, considera “molt positius” aquests resultats i valora la seva contribució a la sensibilització ambiental. “Estem molt agraïts amb la col·laboració dels empleats de Naturgy i les seves famílies, així com la de les entitats i administracions al costat de les quals volem aportar el nostre granet de sorra per millorar l’entorn natural en què vivim, amb actuacions pràctiques sobre el terreny “. “La sensibilització ambiental és un dels objectius que la nostra Fundació té des de la seva creació, i amb el Programa de Voluntariat Ambiental hem tancat el cercle”, sosté Coronado.

Espais natural d’alt valor

En aquests cinc anys, s’han realitzat accions de recuperació ambiental en 21 espais naturals diferents, com la Reserva de la Biosfera La Mancha Húmeda, a Castella-la Manxa; el Parc Nacional de la Serra de Guadarrama i el Parc Regional del Sud-est, a la Comunitat de Madrid; el Parc Natural de Collserola, a Catalunya; el Parc Natural de l’Albufera, a la Comunitat Valenciana; el Paisatge Protegit del Corredor Verd de Guadiamar, a Andalusia; l’espai natural Betanzos-Mandeo, a Galícia; o les Muntanyes de Valsaín, a Castella i Lleó.

Principals resultats de l’activitat de restauració d’hàbitats realitzada

Superfície restaurada 13 ha
Volum d’espècies exòtiques invasores retirades 41 m3
Accions per a fauna 138
Superfície de tanca protectora instal·lada / recuperada 9.625 m2 y 275 metres lineals
Nombre d’exemplars vegetals plantats 3.652

Les activitats realitzades estan relacionades directament amb pal·liar causes de pèrdua de biodiversitat i restaurar hàbitats mitjançant plantació o sembra d’espècies autòctones; eliminar espècies exòtiques invasores; instal·lar o restaurar infraestructures d’ús públic com senyals, senders o cartelleria; fomentar fauna silvestre construint basses, refugis i menjadors; retirar residus i classificar-los; així com desenvolupar activitats d’educació i sensibilització ambiental, amb visites a exposicions i centres d’interpretació.

A cada jornada, l’objectiu ha estat integrar els participants en els diferents projectes de conservació, proporcionant-los una oportunitat de viure una experiència original i responsable amb el seu entorn.

La Fundació Naturgy ha col·laborat estretament amb la Fundació Global Nature, que ha coordinat aquest primer lustre del Programa de Voluntariat Ambiental, i entre altres organitzacions amb les quals ha treballat, es troben Acció Natura, la Fundació Oso Pardo, Fragas do Mandeo, GREFA, Ecoembes o Associació Selvans, entre d’altres. Així mateix, la fundació ha comptat amb el suport d’ajuntaments, conselleries i diputacions.

La tasca dels voluntaris és contínua, i abans de finalitzar aquest any ja estan previstes activitats al Viver de Villacañas i la Laguna Larga, a la província de Toledo; al Parc Natural del Garraf, a Barcelona; i al Paratge Natural del Saler, a València.