Espanya té potencial per produir anualment 20.000 GWh d’energia amb biogàs, prop del 6,5 % del consum de gas del país

Durant un seminari, organitzat avui a Madrid per la Fundació Gas Natural Fenosa i la conselleria de Medi Ambient, Administració Local i Ordenació del Territori de la Comunitat de Madrid, diferents experts han destacat el potencial del biogàs per reduir la dependència energètica del nostre país.

El Parc Tecnològic de Valdemingómez (Madrid) evita l'emissió de més d'1 milió de tones de CO2 a l'any i produeix energia elèctrica per autoproveir les seves necessitats energètiques i per proveir uns 60.000 habitatges.

conseller de Medi Ambient, Administració Local i Ordenació del Territori de la Comunitat de Madrid, Jaime González Taboada, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Madrid el seminari "El biogàs: Retos y oportunidades. Una trobada que ha servit per posar de manifest el paper de rellevància que pot assolir el biogàs per reduir la dependència energètica del país i contribuir a assolir els objectius mediambientals de la Unió Europea.

Durant la jornada, que ha reunit més de 150 professionals, s'han explicat els mecanismes per a l'obtenció d'aquest gas combustible i s'han exposat casos pràctics de l'aprofitament del biogàs d'abocador i de les plantes depuradores d'aigües residuals de la Comunitat de Madrid.

La responsable de projectes de biogàs de GAS NATURAL FENOSA Engineering, María Piedad Martínez, ha presentat els principis de funcionament i els avantatges i inconvenients de les tecnologies disponibles per a la producció de biometà a partir de biogàs i de biomassa sòlida. Martínez ha destacat que Espanya és el setè productor europeu de biogàs i que, segons les dades de l'IDAE, té un potencial d'energia disponible de prop de 20.000 GWh (1.700 ktep) a l'any, la qual cosa representa prop del 6,5 % del consum de gas natural a Espanya.

A més, ha assenyalat que la injecció de biometà a la xarxa de gas natural obre la possibilitat de distribuir i consumir un gas de producció autòctona, de manera que es redueix la dependència energètica exterior. Per poder fer tot això, ha d'existir un marc regulador que estableixi les regles per a cada un dels diferents agents involucrats, així com un règim econòmic que promogui la seva implantació.

El cap del Departament de Promoció i Informació del Parc Tecnològic de Valdemingómez (Madrid), José Luis Cifuentes, ha presentat el complex de biometanització del Parc, considerat una referència a Europa i que només durant l'any passat va injectar a la xarxa el biometà equivalent a 67.076 MWht d'energia. La gestió energètica del Parc Tecnològic evita anualment l'emissió de més d'1 milió de tones de CO2 i produeix energia elèctrica per autoproveir les seves necessitats energètiques i per proveir uns 60.000 habitatges.

Exemples pràctics de l'ús del biogàs

El director d'Energia del Grup Hera, Miquel Torrente, ha explicat el funcionament i els avantatges de la tecnologia d'enriquiment de biogàs mitjançant absorció química per amines desenvolupada per HERA, i ha detallat el grau d'implantació dels processos d'enriquiment o d'upgrading del biogàs a la Unió Europea.

Torrente ha presentat el projecte Hera Góngora, fruit de l'acord entre GAS NATURAL FENOSA, Hera i Sodena, que té l'objectiu d'analitzar la viabilitat del biogàs procedent de l'abocador de Góngora (Navarra) per a la seva injecció a la xarxa de gas natural, així com per al seu ús com a combustible per a vehicles. Aquest abocador genera anualment més d'11 milions de metres cúbics de biogàs, que té una energia continguda de 65 GWh/any, equivalent al consum anual de més de 6.000 famílies o de 7.000 vehicles de gas.

El subdirector de Depuració i Medi Ambient del Canal d'Isabell II, Miguel Ángel Gálvez, ha repassat els primers projectes del biogàs de les depuradores de Madrid, la seva situació actual i els futurs reptes regulatoris, productius i econòmics. Gálvez ha assenyalat que el biogàs produït a determinades depuradores permet cobrir el 60 % de la demanda elèctrica i el 100 % de les demandes tèrmiques dels seus processos.

D'altra banda, el director del Departament de Biomassa del Centre Nacional d'Energies Renovables (CENER), Javier Gil, ha indicat les principals motivacions per al desenvolupament del biometà produït a partir del gas de síntesi i ha analitzat tant els costos de producció com el valor potencial del producte. Segons simulacions i estudis previs, els costos de producció estarien en un rang de 40-70 €/MWh, per sota de la cotització internacional del biodièsel (83 €/MWh) o del bioetanol (85 €/MWh).

Finalment, Joan R. Gibert, president del Consell d'Administració de l'empresa Ingeniería Analítica, S.L, ha descrit les tècniques analítiques instrumentals actuals utilitzades en la identificació i quantificació de les molècules que integren el biogàs, necessàries per al mesurament i el control en l'anàlisi d'aquesta nova font energètica.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Madrid (Espanya), 29 oct 2015