Experts de tot Espanya reunits a València fan una crida per millorar la salut de la ciutadania aturant la contaminació urbana

Representants del Govern espanyol, la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de la capital del Túria, juntament amb la Fundació Naturgy i l’UIMP, han coincidit avui que aturar el problema de la contaminació urbana és prioritari per millorar la qualitat de vida de les persones.

La Generalitat Valenciana dedica uns 700.000 euros anuals al manteniment de la Xarxa Valenciana de Vigilància i Control de la Contaminació Atmosfèrica.

Representants del Govern, la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de València, juntament amb l’UIMP i la Fundació Naturgy, han participat aquesta tarda en l’obertura del fòrum tecnològic “Bases cientificotècniques per a la millora de la qualitat de l’aire a Espanya”. Una trentena d’experts, reunits fins dijous a València, abordaran des de diferents perspectives el problema de la pol·lució atmosfèrica, que afecta nou de cada deu persones que viuen a una ciutat, segons l’OMS.

Per a la subdirectora general de Qualitat de l’Aire i Medi Ambient Industrial del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO), Maj Britt Larka, “la qualitat de l’aire que respirem és un motiu de preocupació per a les administracions responsables, especialment en àrees densament poblades. L’OMS considera que la contaminació de l’aire és una causa principal de mort prematura i malaltia a escala mundial, ja que augmenta la incidència d’un nombre significatiu de malalties respiratòries, cardiovasculars o immunològiques”. Per tot això, va asseverar que “hem de dedicar els esforços necessaris, a tots els nivells, per no defraudar l’ambiciós propòsit de millorar la nostra qualitat de l’aire”.

En aquest sentit, el MITECO ha elaborat el Programa Nacional de Control de la Contaminació Atmosfèrica, amb l’objectiu de reduir les emissions dels principals contaminants:  diòxid de sofre (SO2), òxids de nitrogen (NOx), compostos orgànics volàtils no metànics (COVNM), amoníac (NH3) i partícules fines (PM2,5), en dues fases, per al 2020 i per al 2030. Aquest programa ja ha estat sotmès al tràmit de participació pública i informació a interessats. Actualment s’estan analitzant les al·legacions rebudes.

Vegeu sala de premsa