Fundació Naturgy col·labora amb el Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports en l’elaboració del mòdul de sostenibilitat que s’impartirà en tots els cicles formatius d’FP a partir de l’any vinent

La fundació de la companyia energètica ha creat els resultats d’aprenentatge del mòdul i ha desenvolupat els continguts i els materials didàctics, en el marc del seu programa de Formació Professional per a l’Ocupabilitat.

Fundació Naturgy ha presentat avui, juntament amb el Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, els continguts del mòdul de “Sostenibilitat aplicada al sistema productiu”, que s’impartiran en tots els cicles formatius d’FP a partir del curs 2024-2025. La fundació de la companyia energètica, membre de l’Aliança per la Formació Professional del MEFPD, va ser la institució designada per crear aquests materials nous i per formar docents de tot Espanya que l’hauran d’impartir a partir de l’any que ve.

Aquest mòdul nou és un requisit de la Llei orgànica d’ordenació i integració de la formació professional, i presenta els reptes mediambientals, socials i de governança a què s’enfronta la nostra societat, alhora que ofereix les claus per dissenyar un pla de sostenibilitat i garantir un acompliment professional correcte.

La secretària general de Formació Professional del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, Clara Sanz, va afirmar que “la nova FP et prepara per a l’economia del segle XXI, per a una economia moderna, sostenible i verda. En aquest gran compromís del Govern d’Espanya amb l’FP, en aquest gran projecte de país, la col·laboració publicoprivada, com la que desenvolupem amb Fundació Naturgy, ha estat imprescindible. Entre tots i totes hem fet possible un objectiu compartit, un sistema de formació nou en consonància amb les necessitats dels joves, dels treballadors i treballadores, i també de les empreses del nostre país. Per tot això, avui som un referent en formació professional en l’àmbit europeu, i crec que ens hem de felicitar per la bona tasca que hem fet”.

Per la seva part, María Eugenia Coronado, directora general de Fundació Naturgy, va afirmar que “la fundació està molt satisfeta d’haver col·laborat amb el Ministeri en la conceptualització i el desenvolupament dels continguts tècnics especialitzats entorn de la sostenibilitat, que milloraran l’ocupabilitat de tots els sectors i contribuiran a una transició energètica més justa per a tothom”. “Valorem molt positivament la decisió del Govern d’incorporar la sostenibilitat de manera transversal en tots els cicles formatius, ja que així s’integren les competències associades als nous professionals de tots els sectors productius”, va afegir Coronado.

Nuria Rodríguez, directora de Medi Ambient i RSC de Naturgy, que ha col·laborat activament en l’elaboració dels materials, va explicar que “l’opció de Naturgy per la sostenibilitat com a eix estratègic mostra el compromís de la companyia amb les persones i amb el planeta, i ens ha permès plasmar en aquests continguts com han d’afrontar els futurs professionals un repte que afecta tots els sectors productius”.

Els materials pedagògics elaborats formaran part de la col·lecció “Vocational Education and Training in Energy, Formació Professional per a l’Ocupabilitat”, editat per Fundació Naturgy, i la seva adaptació a un curs en format d’aprenentatge digital, juntament amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Aquests recursos estaran a disposició de tots els docents i de l’alumnat de formació professional per facilitar l’aplicació dels continguts a l’aula.

Formació dels docents

La formació de formadors, que també ha començat avui, la impartiran professionals del sector i estarà certificada per Fundació Naturgy i les administracions educatives de les comunitats autònomes amb les quals la Fundació té conveni. Aquest curs de 30 hores, que faran docents de formació professional a Espanya, aporta els recursos necessaris per assolir l’aprenentatge esperat: desenvolupar coneixement i competències bàsiques en economia verda, sostenibilitat i impacte ambiental dels processos productius del sector corresponent.

Aquesta nova iniciativa formativa de Fundació Naturgy s’ha dut a terme gràcies a l’aliança que manté amb el Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports i forma part de l’Aliança per a l’FP.

La Fundació Naturgy ha fet una aposta decisiva per promoure la capacitació de joves, aturats i professionals que requereixen un reciclatge derivat de la transformació tecnològica del sector energètic. El programa de Formació Professional per a l’Ocupabilitat millora la preparació dels futurs professionals del sector i en facilita l’accés al mercat laboral.

A escala nacional, des de la posada en marxa del seu programa de Formació Professional per a l’Ocupabilitat, més de 65.500 alumnes ja s’han beneficiat de la formació rebuda a les vuit comunitats autònomes amb les quals Fundació Naturgy té establerts acords de col·laboració (Madrid, Galícia, Catalunya, Astúries, la Comunitat Valenciana, Castella i Lleó, Castella-la Manxa i Extremadura).

La fundació ofereix vuit mòduls formatius que capaciten i certifiquen els alumnes amb coneixements tècnics actualitzats en àrees com ara la mobilitat sostenible, la rehabilitació i l’edificació sostenible, els gasos renovables, la digitalització de xarxes elèctriques, l’assessorament energètic en entorns vulnerables, la instal·lació i el manteniment de plaques fotovoltaiques, i les xarxes de gas verdes i digitals i la sostenibilitat aplicada al sistema productiu.

La proposta formativa de la Fundació Naturgy s’alinea amb l’Estratègia de transició justa, i té el reconeixement i la col·laboració del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, les administracions competents en educació i ocupació de nou comunitats autònomes, el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), la Fundació Estatal per a la Formació en l’Ocupació (FUNDAE) i l’Institut Nacional de Qualificacions (INCUAL).