Fundació Naturgy consolida el Certamen Tecnològic Efigy i premia per cinquè any consecutiu els cinc millors projectes escolars d’eficiència energètica de centres educatius espanyols

Cinc centres educatius de Navarra, Extremadura, Catalunya, Illes Balears i Andalusia han estat reconeguts per un jurat d’experts format per representants de l’ITJ, el CSIC, la FECYT, Naturgy i la Fundació Naturgy, en una gala celebrada avui a Madrid.

Cinc centres educatius de Navarra, Extremadura, Catalunya, Illes Balears i Andalusia han resultat guanyadors de la cinquena edició del Certamen Tecnològic Efigy, amb què Fundació Naturgy repta estudiants de 3r i 4t curs d’ESO de tot Espanya a presentar projectes d’innovació i eficiència energètica que contribueixin a millorar la salut ambiental del planeta. La fundació de la companyia energètica cerca així fomentar les vocacions STEM i els valors d’eficiència energètica entre els joves, en una iniciativa que aquest any arriba a la cinquena edició.

Els projectes guanyadors proposen diverses iniciatives vinculades a obtenir energia solar, aprofitar recursos naturals, construir autogeneradors, estalvi energètic o disminuir la contaminació lumínica.

Joves de diferents localitats d’Espanya han compartit i defensat avui els seus projectes escolars en una jornada a Madrid, i els premiats s’han conegut en una gala posterior, presentada per la periodista Patricia Fernández de Lis, redactora en cap de Ciència, Tecnologia i Salut d’El País.

El jurat, format per representants de l’Institut per a la Transició Justa (ITJ), el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), Naturgy i Fundació Naturgy, també va participar a l’esdeveniment i va valorar la capacitat innovadora dels participants en l’àmbit de l’energia, el desenvolupament de projectes originals basats en dades empíriques i els coneixements cientificotecnològics demostrats que permetrien dur a terme els projectes guanyadors.

La directora general de la Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, va felicitar tots els participants d’aquesta cinquena edició del certamen per la creativitat i l’aplicabilitat de tots els projectes presentats, ressaltant “la qualitat de les propostes, així com la dedicació d’alumnes i professors ”. “L´èxit del Certamen Tecnològic Efigy rau en l´esforç dels escolars que, cada any, presenten projectes tecnològics innovadors, tan necessaris per continuar incrementant l´eficiència energètica”. Coronado va recordar que “l’objectiu d’aquesta iniciativa és crear un entorn d’aprenentatge on s’afavoreixi l’accés al coneixement especialitzat i el foment de vocacions tecnològiques, perquè entre tots podem garantir una transició energètica justa i avançar en la sostenibilitat del planeta” .

En aquesta cinquena edició, el Certamen Tecnològic Efigy ha comptat amb la participació de més d’un miler d’alumnes de 3r i 4t d’ESO de 11 comunitats autònomes: Andalusia, Astúries, Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Catalunya, Extremadura, Galícia, Illes Balears, Illes Canàries, La Rioja i Navarra.

Els projectes guanyadors

Els alumnes del centre escolar IES Mendillorri (Pamplona, Navarra) van ser reconeguts a la categoria de ‘Projecte més realitzable’. La seva proposta ‘Hornejant energia’ consistia en l’estudi de la viabilitat de construir un forn solar amb una termopila per obtenir energia.

Per la seva banda, el centre escolar IESO Mariano Barbacid (Solana de Barros, Badajoz, Extremadura) i el seu New Step Energy. L’electricitat als teus peus”, va obtenir el guardó a la categoria de ‘Projecte més innovador’. La seva proposta va consistir en la creació d’un prototip per a la transformació de l’energia mecànica que es realitza en caminar en energia elèctrica i el seu emmagatzematge posterior.

El guardó en la categoria al ‘Millor comunicat’ va recaure al centre educatiu Institut Roquetes, ubicat al municipi tarragoní del mateix nom. Els seus alumnes, amb el projecte NameE, van plantejar la creació d’una cel·la de combustible microbiana per aprofitar la humitat de l’aire que es condensa a l’exterior dels pisos i l’aigua recollida procedent de la pluja.

El reconeixement al Centre educatiu ‘Més implicat’ va ser per a l’IES Port d’Alcúdia, del municipi balear del mateix nom. El projecte ‘Eolo’ planteja fer energèticament autosuficient i sostenible el centre educatiu mitjançant el disseny i la construcció d’un prototip d’aerogenerador a partir de material reutilitzable i reciclable.

El jurat també va fer un reconeixement especial per a l’IES Aurantia (Benahadux, Almeria, Andalusia) amb l’Accèssit al ‘projecte més realitzable’, pel seu projecte ‘SMILE – Smart Makers Invest Less Energy’, que proposa estalviar energia elèctrica gràcies al disseny de fanals intel·ligents per tal de reduir la contaminació lumínica i el cost econòmic i energètic que comporta l’ús innecessari de la il·luminació.

Com a les quatre edicions anteriors, la d’aquest any ha inclòs també la votació popular a través de les xarxes socials de la Fundació Naturgy. Els vídeos dels projectes semifinalistes van tenir més de 32.700 visualitzacions i prop de 9.000 likes.

Aquest any el jurat d’experts ha estat format per Ana Belén Sánchez, assessora en Transició Justa de la vicepresidenta i ministra per a la

Transició Ecològica i el Repte Demogràfic; Belén Gilarranz, responsable de relacions institucionals de FECYT, dependent del Ministeri de Ciència i Innovació; Miguel A. Peña, Research Scientist a l’Institut de Catàlisi i Petroleoquímica del CSIC; Nuria Rodríguez, directora de Medi Ambient i RSC de Naturgy; i Manuel Calvo, cap d’Energia i Medi Ambient de la Fundació Naturgy.

Cinc anys del Certamen Tecnològic Efigy

Amb la celebració d’aquesta nova edició, fa cinc anys que la Fundació Naturgy va posar en marxa el Certamen Tecnològic Efigy. Durant aquest temps, la iniciativa ha comptat amb la participació de més de 6.000 alumnes de 3r i 4t d’ESO procedents de 85 centres educatius de 13 comunitats autònomes. En total, s‟han avaluat més de 200 projectes sobre eficiència energètica, que han despertat l‟interès de les xarxes socials obtenint més de 80.000 visualitzacions.

El Certamen Tecnològic Efigy forma part del Programa Efigy Education, amb què Fundació Naturgy ofereix un ampli catàleg formatiu en l’àmbit del canvi climàtic i les noves tecnologies energètiques, amb més d’un milió de persones beneficiades des del 2018. Aquest programa compta amb el reconeixement i col·laboració d’institucions de referència en l’àmbit de l’educació i la investigació, com ara el Ministeri d’Educació i Formació Professional, la FECYT i el CSIC.