Fundació Naturgy i el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) consoliden la seva col·laboració per impulsar accions formatives en l’àmbit de la rehabilitació sostenible i eficient d’habitatges

La Fundació de la companyia energètica i el COAC van signar una nova addenda al conveni subscrit l’any 2020 per promoure les formacions capacitadores a col·lectius en situació d’atur.

La directora general de Fundació Naturgy, María Eugenia Coronado, i la directora general del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Sonia Oliveras, han inaugurat la formació professionalitzadora presencial sobre “Rehabilitació eficient d’habitatges” i que es desenvoluparà fins el 26 de juny a l’Escola Sert del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya a Barcelona.

El curs constarà de 175 hores de formació teòrica i pràctica, i està dirigit preferentment a persones en situació d’atur,  amb especial focus a dones que vulguin adquirir competències professionals en un sector amb tantes oportunitats d’ocupació com és la rehabilitació d’habitatges. També comptarà amb la col·laboració de la Plataforma per l’Ocupació i l’Emprenedoria Verda, que formarà als participants en competències transversals i afavorirà, juntament amb la Fundació Naturgy, la inserció laboral emmarcada en nínxols de mercat en expansió, i amb unes perspectives de creixement, sostenibilitat en l’ocupació i futur per un desenvolupament professional de qualitat: el de les energies renovables, la rehabilitació d’espais públics i l’estalvi energètic.

A la inauguració del curs, María Eugenia Coronado, directora general de Fundació Naturgy, ha destacat la importància de consolidar aliances amb entitats rellevants del sector de l’edificació i rehabilitació d’habitatges com a estratègia per garantir la transferència de coneixements tècnics actualitzats en l’àmbit de l’eficiència, la sostenibilitat i l’energia. “Gràcies a l’impuls de formacions professionalitzadores com les que llancem avui de la mà del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, garantim cobrir l’alta ocupació prevista per fer possible la rehabilitació eficient del parc d’habitatges existent, en el context de la transició energètica”.

Por la seva part, Sonia Oliveras, directora general del COAC, considera que “el vincle institucional amb la Fundació Naturgy proporcionarà formació de qualitat al col·lectiu dels arquitectes vinculada a la rehabilitació energètica i a la sostenibilitat, bàsiques per a la renovació del parc urbà edificat que ha d’assolir la neutralitat en carboni l’any 2050. La recent aprovació de la nova Directiva d’Eficiència Energètica dels Edificis (EPBD) posa en marxa el rellotge que obliga a l’arquitectura i a l’edificació a canviar de paradigma, segons el dictamen de la Comissió Europea”.

Aquest acció forma part de l’acord entre la Fundació Naturgy i el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, l’objectiu del qual és mantenir i ampliar la col·laboració en el camp de la formació capacitadora, impulsant formacions relacionades amb la rehabilitació i l’edificació, adreçada a professorat i alumnat de Formació Professional, així com a professionals del sector que necessiten actualitzar els seus coneixements, i a col·lectius en situació de vulnerabilitat i que es poden incorporar al mercat laboral en els llocs de treball verds que demana la transició ecològica.

Al llarg d’aquests anys de col·laboració, s’han dut a terme quatre formacions adreçades a docents de formació professional, especialment de la família d’Edificació i Obra Civil. També s’han impulsat dos cursos adreçats especialment a persones en situació de d’atur i afectats per la transició energètica, en col·laboració amb l’Institut per a la Transició Justa. En conjunt els beneficiaris ha estat de 6.206 persones, entre alumnat i professorat de FP, professionals del sector i col·lectius vulnerables d’Andalusia, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Catalunya, Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Astúries i Galícia.

Formacions professionalitzadores per a col·lectius en situació de vulnerabilitat

El curs que s’inaugura avui és un dels sis previstos per la Fundació Naturgy per aquest any, que permetran la formació de 160 persones de col·lectius en situació de vulnerabilitat, enfocats especialment en dones que vulguin adquirir competències en diferents àmbits dels nous “llocs de treball verds” lligats a la transició energètica.

La instal·lació i manteniment de plaques fotovoltaiques i parcs eòlics i rehabilitació eficient d’habitatges són les temàtiques d’aquests cursos que, amb una durada d’entre 145 i 210 hores, se celebraran a Madrid, Galícia i Catalunya al llarg dels propers mesos.

A més, les formacions compten en la seva organització amb la col·laboració de la Plataforma per l’Ocupació Verda (PEV), la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) i el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC).

Capacitació per a la incorporació immediata al mercat laboral

A principis d’aquest mes, la Fundació Naturgy, l’Institut per a la Transició Justa (ITJ) i la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) van inaugurar la segona edició de la formació en instal·lacions fotovoltaiques per a dones aturades, donat l’èxit de la primer edició celebrada l’any passat, i que és una de les sis formacions previstes per la Fundació com a part del seu Programa.

Aquesta formació teoricopràctica està reconeguda mitjançant un certificat d’aprofitament i capacita a les alumnes participants per tal que es puguin incorporar al mercat laboral de manera immediata.

L’objectiu d’aquesta iniciativa, donat que està enfocada exclusivament a les dones, és fomentar la igualtat en l’accés a les noves ocupacions vinculades al desplegament de les energies renovables, la conservació de medi ambient i la sostenibilitat, sectors que ofereixen noves oportunitats derivades de la transició energètica.