La comunitat d’Aragó té potencial per reemplaçar per biogàs el 44 % del seu consum total de gas natural

Els experts destaquen els avantatges de l’ús de biogàs per disminuir la dependència energètica d’Espanya durant un seminari organitzat avui a Saragossa per la Fundació Gas Natural Fenosa i el Govern d’Aragó.

Seminario Biogas en Aragón Retos y oportunidades Zaragoza

Aragó és la tercera comunitat autònoma amb més potencial de producció d'aquest combustible generat per la fermentació de la matèria orgànica.

El director general d'Energia i Mines del Govern d'Aragó, Alfonso Gómez Gámez, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Saragossa el seminari "El biogàs a Aragó: reptes i oportunitats". Una trobada que ha analitzat com l'ús del biogàs pot contribuir a la millora de la seguretat de subministrament, disminuir la dependència energètica i ajudar al compliment dels objectius mediambientals de la Unió Europea.

Durant la jornada, que ha estat clausurada pel conseller de Desenvolupament Rural i Sostenibilitat del Govern d'Aragó, Joaquín Olona, s'han explicat els processos d'obtenció i concentració del biogàs, els avantatges i els inconvenients i el grau d'implantació al mercat de les diferents tecnologies. A més, s'han exposat exemples pràctics de l'aprofitament del biogàs en explotacions ramaderes, agroindustrials i en plantes depuradores d'aigües residuals a Aragó.

La trobada, a la qual han participat 120 professionals, ha remarcat el potencial del biogàs per a Espanya i, en especial, per a la comunitat d'Aragó. El gerent de Biovec Medio Ambiente, Oscar Bartomeu, ha estat l'encarregat d'analitzar la situació i el potencial de producció de biogàs ramader i agroindustrial al nostre país. Ha afirmat que, d'acord amb l'estudi de Probiogas, Espanya té la matèria primera suficient per suplir amb biogàs el 12% del consum anual de gas natural.

Bartomeu ha destacat que hi ha un gran potencial per a la creació de plantes de biogàs a Aragó. La regió és la tercera comunitat autònoma amb més potencial de producció d'aquest combustible, generat per la fermentació de la matèria orgànica, i podria arribar a suplir el 44% del consum de gas natural per biogàs.

Un potencial que ja s'explota a l'estació depuradora d'aigües residuals d'Almozara a Saragossa. El director tècnic d'Ecociudad Zaragoza, José Ignacio Castrillo, ha presentat l'experiència d'aquesta instal·lació municipal de tractament d'aigües residuals d'origen domèstic i industrial, que depura anualment prop de 12.000.000 m3. Castrillo ha descrit com s'aconsegueix una revaloració energètica del residu principal del procés de depuració.

La responsable de projectes de biogàs de Gas Natural Fenosa, María Piedad Martínez, ha presentat les diferents tecnologies disponibles i el seu grau d'implantació al mercat, per a la transformació de biogàs i biomassa sòlida a biometà. L'experta ha remarcat que Espanya és el setè productor europeu tant de biogàs com de biomassa sòlida, segons dades de l'IDAE.

Per la seva banda, Ana Belén Juara, d'Enagás Gestor Técnico del Sistema, ha explicat que a la darreria de 2014 hi havia 17.786 plantes de biogàs a Europa, 39 de les quals a Espanya. Entre els casos d'èxit al nostre país, quant a la integració del biogàs en una xarxa de transport de gas, Juara ha presentat la planta de Valdemingómez, a Madrid, un dels complexos de biometanització més gran d'Europa. També ha detallat les especificacions que ha de complir el biometà per a la seva injecció a la xarxa de gas natural, així com algunes dades d'interès, com ara que un autobús de 55 passatgers pot funcionar durant 1.000 km amb els residus d'aliments que produeixen els seus passatgers a l'any o que un cotxe que funciona amb biogàs estalvia 2.600 quilos d'emissions d'efecte hivernacle a l'any en comparació d'un cotxe de gasolina.

El director d'Energia del Grup Hera, Miquel Torrente, ha repassat les tecnologies de tractament i enriquiment del biogàs per a l'obtenció de biometà. I ha presentat el projecte del Grup Hera a Góngora en el qual participen Gas Natural Fenosa i Sodena, i en el qual s'analitza la viabilitat d'utilitzar el biogàs procedent de l'abocador de Góngora (Navarra) per a la seva injecció a la xarxa de gas natural, així com també el seu ús com a biocombustible per a vehicles.

El director del Departament de Biomassa del Centre Nacional d'Energies Renovables (CENER), Javier Gil Barnó, ha descrit la situació actual, els reptes i els costos de la producció de biometà a partir del gas de síntesi, és a dir, a través de la gasificació de restes vegetals i forestals.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Saragossa, 2 de març de 2016.