La digitalització permetrà que els sistemes elèctrics de la llar funcionin de manera automàtica en funció d’hàbits de consum

Durant una jornada organitzada per la Fundació Gas Natural Fenosa, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, un grup d’experts ha analitzat com es transformaran els nostres hàbits energètics gràcies a la digitalització.

La principal conclusió de la jornada ha estat que en el futur podrem predir el comportament de les persones i adaptar els serveis energètics als hàbits de cada llar.

Energía y digitalización: automatización y conectividad en los edificios, la industria y el transporte. Barcelona

Segons els experts, la digitalització revolucionarà l’ús que fem de l’energia i permetrà predir el comportament de les persones i adaptar els serveis energètics als hàbits de cada llar.

Aquesta ha estat la principal conclusió d’una jornada organitzada avui per la Fundació Gas Natural Fenosa, en la qual s’ha explicat també que la internet de les coses permetrà que les llars estiguin més automatitzades en funció de les necessitats de les famílies. Així, per exemple, les neveres sol·licitaran aliments automàticament al supermercat quan detectin que s’estan acabant, les rentadores es connectaran en els moments en què l’electricitat sigui més barata i les persianes s’elevaran o baixaran soles en funció de la llum solar que detectin.

La jornada l’han inaugurada el secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, Joan Aregio, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, qui va exposar que “estem passant d’un sistema energètic centralitzat i unidireccional, amb uns clients amb poques opcions d’elecció, a un nou sistema amb molts oferents heterogenis, discontinus i poc previsibles que subministren uns clients que reclamen una energia a mida de les seves necessitats. Aquesta transició només és possible amb un intens procés de digitalització”.

Segons la directora d’Innovació Tecnològica de GAS NATURAL FENOSA, Mónica Puente, “l’entorn de les energètiques està evolucionant ràpidament a causa dels canvis que s’estan produint en el panorama tecnològic. Per aquesta raó, GAS NATURAL FENOSA desenvolupa actuacions smart que aporten valor, aprofitant les tecnologies digitals com la internet de les coses, la robòtica o la intel·ligència artificial, amb l’objectiu d’ajudar-nos a proveir nous serveis de valor afegit als nostres clients i a millorar la qualitat i l’eficiència”.

El director de Projectes d’EFIENER Enginyeria, Josep Maria Piguillem, ha explicat que el procés de digitalització està propiciant la denominada quarta revolució industrial, també denominada Indústria 4.0, en la qual “els sistemes intel·ligents de control energètic estan dissenyats a mida de cada planta, i han de ser capaços de regular el funcionament òptim dels equips i processos”.

El conseller delegat d’INSTRA Ingenieros, Pedro Pérez, ha explicat que l’operació i el manteniment dels edificis ofereix grans oportunitats per a la millora energètica i de l’eficiència. “La tecnologia de telecontrol combinada amb les tècniques de mineria de dades i intel·ligència artificial permet que les companyies, usuàries dels edificis, centrin els seus esforços en el seu negoci i deleguin aquests serveis en models de gestió digitals basats en eines tecnològiques que aporten veritable valor afegit”.

Finalment, el director general de la Fundació ESDI, Antoni Garrell, ha explicat que l’energia és un vector imprescindible per a la transformació digital, ja que assegura la mobilitat, el correcte funcionament de les pròtesis intel·ligents, l’accés a la informació, l’operativitat dels robots i els cíborgs, etc. En aquest sentit, “és imprescindible garantir la disponibilitat de l’energia a qualsevol lloc i en qualsevol moment”.

La jornada l’han clausurada el director general d’Energia, Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat de Catalunya, Pere Palacín, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.