La Fundació Gas Natural Fenosa analitza a Barcelona l’eficiència energètica com a eina de qualitat ambiental

Durant un seminari, organitzat avui en col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Gas Natural Fenosa ha analitzat el paper que té l'eficiència energètica en la reducció d'emissions.

Diversos ponents han debatut sobre la situació de la transposició de la Directiva Europea 2012/27/UE d'eficiència energètica i l'impuls econòmic que implicarà.

La Fundación Gas Natural Fenosa analiza en Barcelona la eficiencia energética como herramienta de calidad ambiental

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Santi Vila, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Barcelona el seminari "L'eficiència energètica com a eina de qualitat ambiental. La transposició de la Directiva Europea 2012/27/UE. La jornada, a la qual han assistit més de 140 professionals d'empreses, enginyeries, universitats i administracions públiques, ha estat clausurada per la directora de l'Institut Català d'Energia (ICAEN), Mercè Rius.

Durant la trobada, els experts han analitzat les oportunitats econòmiques que suposarà la transposició d'aquesta directiva, que estableix accions concretes per fomentar l'eficiència energètica i reduir en un 20% les emissions en el conjunt dels estats membres el 2020.

La presidenta de la Plataforma Tecnològica Espanyola d'Eficiència Energètica, Rocío Fernández Artime, ha indicat que durant el període 1990-2014, l'eficiència energètica es va incrementar en un 20% a la Unió Europea, a una taxa de l'1,1% anual, impulsat per les millores en el sector industrial i residencial. A més, ha assenyalat que Espanya podria destinar fins a 2020 més de 10.000 milions d'euros dels fons europeus a la rehabilitació energètica d'edificis.

De la mateixa manera, l'arquitecta del Consell Superior de Col·legis d'Arquitectes d'Espanya (CSCAE), Glòria Gómez, ha explicat que a Espanya, segons l'estratègia a llarg termini per a la rehabilitació energètica al sector de l'edificació, durant aquest període es rehabilitaran més de 350.000 habitatges, la qual cosa suposarà un estalvi energètic de més de 1.000 ktep (milers de tones equivalents de petroli) i una reducció de 2,6 milions de tones de CO2.

La representant de l'Àrea de Regulació de Gas Natural Fenosa, Ester Sevilla, ha explicat que la transposició de l'article 7 de la Directiva obliga les comercialitzadores d'energia a dur a terme accions d'estalvi equivalents a l'1,5% de les seves vendes anuals d'energia. Per al període 2014-2020, s'ha establert a Espanya un objectiu mínim d'estalvi de 15.979 ktep. La ponent ha assenyalat que actualment l'única opció per complir els objectius establerts per a les comercialitzadores d'energia és la contribució financera al Fons Nacional d'Eficiència Energètica.

L'eficiència energètica en el transport

El director tècnic de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Francesc González Balmas, ha explicat que el sector del transport representa un 30% del consum d'energia a la Unió Europea i un 43% a Espanya, per la qual cosa és rellevant actuar sobre aquest sector per aconseguir els objectius globals fixats en el protocol 20/20/20 i en els successius per al 2030 i 2050. Les mateixes directives de la Unió Europea que regulen l'automòbil preveuen una reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle properes al 50% el 2020 respecte als valors referència de 1990, i que haurà de ser del 80-85% en l'horitzó de 2050.

Eficiència energètica i canvi climàtic

El director de l'Oficina Catalana de Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, Salvador Samitier, ha explicat que segons les dades de l'Agència Europea de Medi Ambient (AEM), en el conjunt de la Unió Europea es podria aconseguir l'objectiu de reducció del consum d'energia final i primària en un 20% el 2020. La reducció en el consum d'energia primària que la UE ha aconseguit fins ara (un 8,3% el 2013 respecte a 2005) és el resultat de la implementació de les polítiques d'eficiència energètica, però també reflecteix els efectes de la recessió econòmica. Per tant, ha afirmat que serà necessari implementar mesures addicionals a les actuals per aconseguir la reducció del 27% estipulada per a l'horitzó de 2030.

Per la seva banda, el director d'Empreses de la Direcció Territorial de Barcelona de CaixaBank, Carlos Gramunt, ha explicat les principals fonts de finançament existents per a les instal·lacions d'eficiència energètica, així com altres alternatives per impulsar el finançament d'aquests projectes.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica

Barcelona (Espanya), 26 nov 2015