La Fundació Gas Natural Fenosa analitza a Logronyo les oportunitats de la directiva europea d’eficiència energètica

Durant un seminari, organitzat en col·laboració amb el Govern de La Rioja, s'ha analitzat la transposició de la Directiva Europea 2012/27/UE d'eficiència energètica i l'impuls econòmic que implicarà.

La rehabilitació d'edificis pot crear un nou mercat que generi inversions d'entre 2.000 i 10.000 milions entre 2015 i 2050, a més de la creació de més de 150.000 llocs de treball.

La consellera de Desenvolupament Econòmic i Innovació del Govern de La Rioja, Leonor González, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Logronyo el seminari L'eficiència energètica com a motor d'oportunitats. La transposició de la Directiva Europea 2012/27/UE. A la jornada hi han assistit més de 130 professionals d'empreses, enginyeries, universitats i administracions públiques.

Durant la trobada, els ponents han analitzat les oportunitats econòmiques que suposarà la transposició d'aquesta directiva, que estableix accions concretes per aconseguir l'objectiu de reduir en un 20 % les emissions en el conjunt dels estats membres el 2020. En aquest sentit, la secretària tècnica de Green Building Council España (GBCe), Dolores Huerta, ha explicat que la rehabilitació energètica d'edificis pot crear un nou mercat que generi unes inversions d'entre 2.000 i 10.000 milions d'euros anuals entre 2015 i 2050. A més, la rehabilitació de deu milions d'habitatges fins al 2050 pot crear més de 150.000 llocs de treball directes estables i de qualitat.

Transposició de la directiva

La representant de l'Àrea de Regulació de GAS NATURAL FENOSA, Ester Sevilla, ha explicat que la transposició de l'article 7 de la Directiva obliga les comercialitzadores d'energia a dur a terme accions d'estalvi equivalents a l'1,5 % de les seves vendes anuals d'energia a clients finals i que el Govern ha definit els objectius d'estalvi per a Espanya per al període 2014-2020 en 15.979 ktep (milers de tones equivalents de petroli), la qual cosa equival a un estalvi anual acumulat de 571 ktep a l'any.

Sevilla ha indicat que per assolir aquest objectiu, es proposa un 40 % d'estalvi en sistemes d'obligacions als subministradors, un 31 % d'estalvi en la utilització dels fons FEDER per a la realització dels plans d'acció previstos i un 29 % d'estalvi en altres mesures alternatives fiscals, estàndards d'eficiència, de formació i informació. De moment, segons la ponent, l'única via possible per a les comercialitzadores és l'aportació al Fons Nacional d'Eficiència Energètica.

Per la seva part, el conseller per a Afers Econòmics de l'ambaixada dels Estats Units a Espanya, Anton K. Smith, ha presentat alguns dels resultats i de les mesures adoptades als Estats Units per millorar l'eficiència energètica i la reducció d'emissions en el transport terrestre.

Rehabilitació energètica

El gerent de la Plataforma Tecnològica Espanyola d'Eficiència Energètica, José Antonio Ferrer, ha indicat que a la Unió Europea, durant el període 1990-2014, l'eficiència energètica es va incrementar en un 20 %, a una taxa de l'1,1 % anual, i els sectors amb més creixement van ser l'industrial i el residencial. A més, ha assenyalat que la innovació energètica a les ciutats és una prioritat dels fons europeus per al període 2014-2020, i que més de 10.000 milions d'euros de fons europeus es podrien dedicar a la rehabilitació energètica d'edificis.

El gerent de l'Agència de Desenvolupament Econòmic de La Rioja (ADER), Javier Ureña, va explicar que l'Agència desenvolupa el Pla estratègic de subvencions, l'eina de promoció empresarial més potent que el Govern de La Rioja posa a la disposició de les empreses i que aquest any 2015 disposa d'un pressupost de 35 milions d'euros, dels quals 1 milió d'euros estarà destinat a projectes d'estalvi, eficiència energètica i medi ambient.

Per la seva part, Joan A. Pérez, consultor en eficiència energètica i autor del llibre Casos prácticos de eficiencia energética, editat per la Fundació Gas Natural Fenosa, va parlar del potencial d'estalvi que poden aconseguir les empreses mitjançant l'eficiència energètica i com els factors tecnològics, econòmics i socials poden influir en la competitivitat de l'empresa. Per acabar, Virgilio Taberner, director d'Empreses de la Territorial Aragó-La Rioja de CaixaBank, va abordar el tema del finançament dels projectes d'eficiència energètica

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, duu a terme un programa d'ajuda a l'exportació adreçat a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, Argentina, Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, Marroc, Itàlia i Moldàvia.

Logronyo (Espanya), 30 set 2015