La Fundació Gas Natural Fenosa analitza a Múrcia el potencial de la generació elèctrica distribuïda i l’autoconsum fotovoltaic

Prop de 150 professionals participen a Múrcia en el seminari “La energía solar fotovoltaica: autogeneración y autoconsumo”, per analitzar els reptes tecnològics, econòmics i de regulació de l’energia solar fotovoltaica.

Seminario Murcia Fundación Naturgy

El conseller de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Ocupació de la Regió de Múrcia, Juan Hernández Albarracín, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Múrcia el seminari "La energía solar fotovoltaica: autogeneración y autoconsumo". Durant la trobada, en la qual han participat 150 professionals, s'ha analitzat el desenvolupament de la tecnologia solar fotovoltaica a la Regió de Múrcia, així com les possibilitats d'hibridació i col·laboració entre les tecnologies solars fotovoltaiques i les basades en el gas natural. A més, s'han aportat propostes de regulació per al desenvolupament equilibrat i positiu de l'autogeneració i l'autoconsum al nostre país.

El seminari ha comptat amb la participació de la directora general d'Energia i Activitat Industrial i Minera de la Conselleria de Desenvolupament Econòmic, Turisme i Ocupació de la Regió de Múrcia, Esther Marín, que ha presentat el Pla energètic de la Regió de Múrcia 2016-2020 i ha recalcat el paper que representa l'energia solar fotovoltaica per a la comunitat. Marín ha detallat les accions seleccionades per fomentar l'autoconsum energètic de la regió i incrementar el percentatge de proveïment mitjançant fonts d'energia renovables.

El director de Regulació Elèctrica de GAS NATURAL FENOSA, Javier Latorre, ha presentat els principals aspectes reguladors del Reial decret 900/2015 d'autoconsum aprovat el passat mes d'octubre i ha explicat que la companyia energètica ha començat a oferir a les empreses assessorament gratuït sobre les seves possibilitats a l'hora de beneficiar-se d'un autoconsum fotovoltaic. A més, Latorre ha proposat algunes millores de regulació per a un desenvolupament més òptim de l'autoconsum energètic a Espanya, subratllant que per garantir la sostenibilitat tècnica i econòmica del sistema elèctric en el seu conjunt, és necessari un equilibri entre les instal·lacions d'autoconsum connectades al sistema esmentat i el finançament dels costos i serveis del sistema.

El director general de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), Juan Ramón Morante, ha avaluat l'estat actual de la tecnologia fotovoltaica a petita escala i ha destacat la important reducció dels seus costos en els darrers anys. També ha analitzat altres aspectes tecnològics clau relacionats amb la penetració d'aquesta manera de generar energia, com per exemple l'emmagatzematge d'energia elèctrica.

Des de la perspectiva econòmica, Morante ha explicat com es poden estimar els costos abans d'impostos relatius a la generació fotovoltaica i al seu emmagatzematge elèctric per disposar d'autoconsum solar. En relació amb això, ha comentat que és oportú partir de l'estructura del preu de l'energia elèctrica al nostre país, incloent-hi els costos propis de la generació, el transport i la distribució d'electricitat i els altres costos aliens al subministrament (subvencions i impostos).

El responsable de Prescripció de GAS NATURAL FENOSA, José Manuel Domínguez, ha explicat les característiques i aplicacions de les tecnologies associades al gas natural hibridades amb fonts d'energia renovable d'origen solar a través d'alguns casos pràctics d'instal·lacions d'aquest tipus. Així mateix, va abordar els principals avantatges d'aquest tipus d'hibridació i va destacar el paper que pot jugar el gas natural com a solució energètica de subministrament continu, tècnicament eficient i econòmicament competitiu.

Per la seva part, la directora del Departament d'Energia Solar Fotovoltaica del Centre Nacional d'Energies Renovables (CENER), Ana Rosa Lagunas, ha ressaltat els avantatges que ofereix el model d'autoconsum en entorns pròxims al punt d'ús. Així mateix, Lagunas ha analitzat la seva evolució i el seu desenvolupament en entorns internacionals i en països que porten un llarg recorregut en autoconsum, com són els EUA, Alemanya i el Japó, alhora que ha descrit els requisits i les alternatives de productes per a l'aplicació esmentada.

Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Múrcia, 18 de març de 2016.