La Fundació Gas Natural Fenosa analitza a Pamplona el potencial de la generació elèctrica distribuïda i de l’autoconsum

Durant un seminari, organitzat avui a Pamplona en col·laboració amb la Conselleria de Desenvolupament Econòmic del Govern de Navarra, diferents experts han analitzat els reptes tecnològics, econòmics i reguladors de l’autogeneració i de l’autoconsum a Espanya.

Seminario Pamplona Fundación Naturgy

El vicepresident i conseller de Desenvolupament Econòmic del Govern Foral de Navarra, Manu Ayerdi, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Pamplona el seminari "Generació elèctrica distribuïda i autoconsum: avaluació tècnica i econòmica", en el qual han participat més de 130 professionals.

Durant la trobada, diferents experts han avaluat els costos de la generació elèctrica, el desenvolupament de la tecnologia solar fotovoltaica i també les possibilitats d'hibridació d'aquesta tecnologia amb el gas natural. A més, s'han analitzat els aspectes reguladors per a un desenvolupament equilibrat de l'autogeneració i l'autoconsum a Espanya i la situació en altres països europeus del nostre entorn.

El representant de l'Institut de Recerca Tecnològica de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ICAI) de la Universitat Pontifícia Comillas, Rafael Cossent, ha aclarit els conceptes bàsics relacionats amb la tarifa elèctrica a Espanya, i ha indicat que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) estima per a 2016 que els costos d'accés del sistema elèctric espanyol ascendiran a més de 17.700 milions d'euros, dels quals el cost de les xarxes de transport i distribució suposa prop del 40%, un altre 40% correspon a la retribució específica de les energies renovables, cogeneració i residus, un 15% al pagament d'anualitats del dèficit de tarifa i el 5% restant a altres costos (compensacions extrapeninsulars, interrompibilitat, pagaments per capacitat, etc.).

El cap de Formació i Suport Tècnic de BAXI, Alberto Jiménez, ha fet una avaluació tecnològica de la generació elèctrica distribuïda amb gas natural, ha tractat l'ús de les màquines de microcogeneració per a la producció d'energia elèctrica i energia tèrmica simultàniament i ha mostrat com l'ús d'aquesta tecnologia en instal·lacions de calefacció i producció d'aigua calenta sanitària pot reduir més d'un 25% el consum d'energia primària no renovable i més d'un 20% les emissions de CO2.

El director general de l'Institut de Recerca sobre l'Energia de Catalunya (IREC), Joan Ramon Morante, ha avaluat l'estat actual de la tecnologia fotovoltaica a petita escala, i ha destacat la significativa reducció dels costos els últims anys, que actualment se situen per sota dels 6 c€/KWh. Des de la perspectiva econòmica, Morante ha assenyalat quins aspectes són determinants en els costos i com es poden estimar els costos abans d'impostos relatius a la generació fotovoltaica i al seu emmagatzematge elèctric per disposar d'autoconsum solar. Per a això, és oportú partir de l'estructura del preu de l'energia elèctrica al nostre país, incloent-hi aquells propis de la generació, el transport i la distribució d'electricitat i els altres aliens al subministrament (subvencions i impostos).

El director de Regulació Elèctrica de Gas Natural Fenosa, Javier Latorre, ha presentat els principals aspectes reguladors del Reial decret 900/2015 d'autoconsum i ha explicat que la companyia energètica ofereix a les empreses assessorament gratuït sobre les seves possibilitats a l'hora de beneficiar-se d'un autoconsum fotovoltaic. A més, ha proposat algunes millores de regulació per a un desenvolupament més òptim de l'autoconsum energètic a Espanya, i ha subratllat que per garantir la sostenibilitat tècnica i econòmica del sistema elèctric en conjunt és necessari un equilibri entre les instal·lacions d'autoconsum connectades a aquest sistema i el finançament dels costos i serveis del sistema.

El director d'Energia de PricewaterhouseCoopers (PWC), Óscar Barrero, ha presentat un estudi recent desenvolupat per PwC Espanya en el qual intenten fer un model sobre quin seria el potencial teòric de desenvolupament de l'autoconsum, considerant el marc regulador en vigor. Segons Barrero, aquest model només té en compte els criteris econòmics i, en aquestes circumstàncies, la penetració previsible de l'autoconsum podria assolir els 4 GW, en què poc més de la meitat es produiria en el segment residencial i a les zones de més irradiació.

Finalment, el director de NERA, Óscar Arnedillo, ha analitzat el gran interès que l'autoconsum ha suscitat en els consumidors espanyols i ha avaluat els costos econòmics d'instal·lar equips d'autoconsum.

Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Pamplona, 5 d'abril de 2016.