La Fundació Gas Natural Fenosa analitza, a Pamplona, les implicacions energètiques de la digitalització de la indústria

Durant un seminari, organitzat avui en col·laboració amb la Vicepresidència de Desenvolupament Econòmic del Govern de Navarra i el Col·legi d’Enginyers Industrials de Navarra, diferents experts han abordat els canvis que es plantejaran en la gestió energètica i ambiental de les empreses industrials.

Seminario Nueva Industria 4.0 Pamplona

El vicepresident de Desenvolupament Econòmic del Govern de Navarra, Manu Ayerdi, el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, i el degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Navarra, Miguel Iriberri, han inaugurat avui, a Pamplona, el seminari “La nova Indústria 4.0: aspectes energètics i ambientals”, una jornada que ha reunit més de 120 professionals.

Amb el terme Indústria 4.0 es denomina el procés de transformació que està experimentant la indústria manufacturera als països més avançats. Un procés que incorpora, entre d’altres, la utilització de la internet de les coses, la impressió en tres dimensions, l’anàlisi massiva de grans bases de dades, la intel·ligència artificial, la robòtica col·laborativa i la realitat virtual. Durant la trobada, diferents experts han exposat els principals canvis que es plantejaran en la gestió energètica i ambiental en les empreses industrials i han analitzat la transformació dels productes acabats en intel·ligents.

Així, el director de Comunicació del Grupo Sicnova, Mikel Arbeloa, ha explicat el concepte d’Indústria 4.0 i ha descrit les principals tecnologies disponibles. Arbeloa ha destacat que no només es tracta d’una nova fase de la Revolució Industrial, sinó sobretot és un repte estratègic envers una transformació digital.

La directora d’Innovació Tecnològica de GAS NATURAL FENOSA, Mónica Puente, ha remarcat que la digitalització i la innovació tecnològica són una palanca fonamental per aconseguir els objectius marcats en el Pla estratègic 2016-2020 de la companyia, que avançarà cada vegada més cap a un plantejament de smart energy present en tota la cadena de valor de l’energia.

Per la seva banda, el director general de la Fundació ESDI, Antoni Garrell, ha afirmat que la manufactura 4.0 no és només convertir les fàbriques en intel·ligents ni millorar la productivitat substituint humans per robots, sinó també dissenyar i fabricar productes intel·ligents, amb connectivitat i intel·ligència, per assolir un progrés social més important.

El cap de projecte del VW270 de Volkswagen Navarra, José Arreche, ha presentat la seva visió i posicionament en vista de l’estratègia de la Indústria 4.0 a través d’exemples concrets i aplicacions pràctiques de les diferents tecnologies englobades dins de l’estratègia. Hi ha destacat la utilització de la realitat augmentada per a la diagnosi d’avaries d’armaris elèctrics en instal·lacions complexes.

El director regional de la Zona Nord de Siemens, Daniel Sainz, ha explicat que la Indústria 4.0 dóna forma a la IV Revolució Industrial i es caracteritza per la integració de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en els processos industrials, la qual cosa dóna lloc a la completa automatització i digitalització del sector manufacturer, en el qual el motor econòmic és el volum de dades cada vegada major que cal gestionar a través de l’smart data.

Finalment, el director de Gamesa Innovation & Technology, Gorka Villa, ha presentat l’experiència duta a terme per la companyia d’integrar tota la cadena de valor en els seus productes: des del disseny i la fabricació fins al manteniment, passant per la logística i la construcció dels parcs, i ha destacat la importància de la digitalització com a procés fonamental en el creixement sostenible.

La jornada l’han clausurada la directora general de Política Econòmica, Empresarial i Treball del Govern de Navarra, Izaskun Goñi, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.