La Fundació Gas Natural Fenosa analitza, a Sevilla, les noves tecnologies d’emmagatzematge d’electricitat

Durant un seminari, organitzat amb la col·laboració de la Junta d’Andalusia, diferents experts van analitzar el repte energètic d’emmagatzemar electricitat i les barreres tecnològiques i econòmiques que cal superar per aconseguir un emmagatzematge viable.

La Fundación Gas Natural Fenosa analiza en Sevilla las nuevas tecnologías de almacenamiento de electricidad

La Fundació Gas Natural Fenosa va presentar el llibre L'emmagatzematge de l'electricitat, que descriu les diferents tecnologies d'emmagatzematge d'electricitat que s'estan desenvolupant actualment al món.

La directora general d'Indústria, Energia i Mines de la Junta d'Andalusia, María José Asensio, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Sevilla el seminari "L'emmagatzematge de l'electricitat", en el qual s'han analitzat les diferents tecnologies d'emmagatzematge d'energia elèctrica i les barreres tecnològiques i econòmiques que cal superar per a la seva implantació.

La jornada, que ha reunit prop de 200 professionals d'empreses, universitats i administracions públiques dedicades a l'energia, la mobilitat i el medi ambient, l'han clausurada el director general de Prevenció i Qualitat Ambiental de la Junta d'Andalusia, Fernando Martínez Vidal, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.

Durant la trobada, la Fundació Gas Natural Fenosa ha presentat el llibre L'emmagatzematge de l'electricitat, del director de l'Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), Joan Ramón Morante. El llibre, editat per la Fundació Gas Natural Fenosa, descriu els diferents sistemes d'emmagatzematge que s'estan desenvolupant i l'impacte decisiu que poden exercir en el desenvolupament eficient i competitiu de les xarxes elèctriques intel·ligents, del vehicle elèctric i de les energies renovables.

Precisament, la intermitència de la producció elèctrica amb energies renovables és considerada com un dels principals handicaps d'aquestes tecnologies. En aquest sentit, la investigadora del grup d'Energia Solar Tèrmica de Media Temperatura de la Plataforma Solar d'Almeria, CIEMAT PSA, Rocío Bayón, ha explicat el sistema d'emmagatzematge tèrmic amb sals foses i ha destacat les millores que aquesta tecnologia introdueix en la generació elèctrica amb energies renovables.

El responsable de l'àrea d'Innovació Tecnològica de Gas Natural Fenosa, Manuel Calvo, ha presentat una nova tecnologia anomenada Power to gas, que permet generar hidrogen a través d'aigua i electricitat, que posteriorment és injectat a la xarxa de gas directament o convertit en metà (gas sintètic). Aquest sistema, que ja està implantat a Alemanya i Holanda, permetria aprofitar els excedents d'energia elèctrica procedents de generació renovable i convertir-los en hidrogen que podria ser emmagatzemat aprofitant la capacitat d'emmagatzematge pròpia del sistema gasista.

D'altra banda, el director de Desenvolupament de Negoci de Bateries de Jofemar, Joaquín Chacón, ha presentat la tecnologia actual de les bateries d'ió liti des del punt de vista tècnic i de mercat i el seu posicionament de lideratge en aplicacions de mobilitat neta, i ha esbossat els reptes als quals s'enfronta per al desenvolupament en aquest sector. Chacón ha subratllat que el mercat de la bateria de liti s'ha duplicat des de 2012, i representa a Europa el 29% del mercat mundial.

El subdirector de la Unitat d'Hidràuliques de Gas Natural Fenosa, David Alejandro, ha explicat que les centrals hidràuliques reversibles són actualment l'únic sistema d'emmagatzematge efectiu existent a gran escala i ha descrit el seu important paper per a la penetració de renovables en el sistema elèctric, a causa de la seva flexibilitat, la gran capacitat d'emmagatzematge i l'adaptació a l'oferta i la demanda.

Finalment, la responsable de Desenvolupament de Negoci d'Abengoa Hidrógeno, África Castro, ha detallat altres tecnologies d'emmagatzematge químic a través d'hidrogen. Segons ha explicat, la conversió posterior d'aquest combustible en energia elèctrica es pot fer amb una eficiència del 50 al 60% amb piles de combustible o mitjançant motors i microturbines de H2 amb rendiments del 30 al 35%.

Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Sevilla, 4 de febrer de 2016.