La Fundació Gas Natural Fenosa analitza a Tarragona la competitivitat de la indústria química a Espanya

Els costos de l’energia i les infraestructures de transport i logística són factors clau per millorar la competitivitat del sector químic espanyol.

La industria química y la energía: competitividad y medio ambiente, Tarragona

El regidor d'Educació, Ocupació i Desenvolupament Econòmic de l'Ajuntament de Tarragona, Francesc Roca, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Tarragona el seminari La indústria química i l'energia: competitivitat i medi ambient, en el qual s'han analitzat com els costos de l'energia, les infraestructures de transport i les polítiques de la Unió Europea són claus per assegurar la competitivitat del sector químic a Espanya i a Europa.

La jornada, en la qual han participat més de 120 persones, ha estat clausurada pel conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Jordi Baiget, i pel director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.

El president de la Federació Empresarial de la Indústria Química Espanyola (FEIQUE), Anton Valero, ha destacat que la indústria química espanyola és el sector industrial que més creixement ha experimentat a Espanya des de la crisi i ja genera el 12,4% del producte industrial brut i gairebé 600.000 llocs de treball directes i indirectes. Valero ha explicat que també és el segon exportador més important de l'economia, i el primer inversor en R+D+I i en protecció del medi ambient. D'altra banda, ha indicat que la indústria química s'enfronta a uns costos energètics elevats, en part perquè més del 60% dels costos regulats a Espanya són aliens al transport i la distribució d'electricitat.

El president de l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Jesús Loma-Ossorio,, ha explicat que la indústria química europea està reduint, els últims anys, la quota de participació en la indústria química mundial. D'altra banda, a Espanya, com a conseqüència de la reforma energètica, ha descendit l'ús de la cogeneració en la indústria química, la qual cosa ha repercutit negativament en la seva eficiència energètica i els seus costos.

El responsable de Compres de Serveis Logístics del Hub Iberia de BASF, Carlos José Pastor, ha apostat per promoure el transport intermodal a la península Ibèrica per poder aconseguir els mateixos avantatges competitius dels quals ja disposa Europa, i ha assenyalat el caràcter estratègic d'un millor transport ferroviari en l'eix mediterrani. El ponent a explicat que BASF ha creat a Tarragona l'empresa Combiterminal Catalonia, SL, encarregada de construir i operar l'estació intermodal de mercaderies i que tindrà una capacitat de moviment d'unes 115.000 unitats de càrrega per any i una reducció aproximada de 120.000 tones de CO2.

Per la seva banda, el gerent de Boston Consultoria Group, Alex de Mur, ha analitzat l'estructura de costos de l'energia al sector i ha recordat que els combustibles fòssils en són la matèria primera bàsica. Així mateix, el ponent ha analitzat el subsector de l'etilè per demostrar l'enorme impacte que ha tingut l'aparició del gas i del petroli “no convencionals” en la reducció de la competitivitat de la indústria química europea al mercat mundial.

El director general d'Energia, Mines i Seguretat Industrial de la Generalitat de Catalunya, Pere Palacín, ha presentat un estudi sobre l'experiència internacional de la indústria química i les xarxes energètiques tancades.

Finalment, el catedràtic d'Enginyeria Química i professor emèrit de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, Francesc Castells, ha explicat els impactes ambientals de la indústria química i petroquímica en tot el seu cicle de vida, i ha assenyalat que el gran repte del sector químic és posar al mercat productes que utilitzin un mínim de recursos i energia i que generin menys impactes ambientals negatius. En aquest sentit, el ponent ha defensat la incorporació dels costos ambientals en l'estructura de costos del sector.

La Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del Museu del Gas, dirigides a preservar i difondre el patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, duu a terme un programa d’ajuda a l’exportació adreçat a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es duen a terme a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Tarragona, 26 de maig de 2016