La Fundació Gas Natural Fenosa analitza, a Toledo, les oportunitats d’ocupació i de creació d’empreses al sector energètic

Durant un seminari organitzat en col·laboració amb la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa, s’han destacat les oportunitats de generació de valor i creació d’ocupació que l’energia ofereix a les empreses.

Seminario a energía como oportunidad de empleo y de creación de empresas, Toledo

La consellera d'Economia, Empreses i Ocupació de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa, Patrícia Franco, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà, han inaugurat avui a Toledo el seminari "L'energia com a oportunitat d'ocupació i de creació d'empreses", en el qual s'ha analitzat la influència que el cost, la disponibilitat i la qualitat de l'energia tenen en la competitivitat al nostre país.

Durant la jornada, a la qual han assistit més de 120 professionals, diferents experts han identificat les oportunitats específiques d'ocupació i de creació d'empreses en cinc àrees clau: l'eficiència energètica, l'emmagatzematge de l'electricitat, la mobilitat, la generació renovable i la gestió energètica a les ciutats.

El catedràtic de Recursos Energètics de la Universitat de Barcelona, Mariano Marzo, ha analitzat la competitivitat de la indústria espanyola i europea en el procés de crisi i transformació actual i ha esbossat propostes per fer de la política energètica un instrument de reforçament de la competitivitat industrial. A més, Marzo ha explicat que, des de la perspectiva de la competitivitat econòmica global, la indústria europea fa front a una situació preocupant: els seus costos laborals són més del doble que els asiàtics, mentre que els costos energètics superen en gairebé un 60% als dels EUA

La responsable de Captació de Solucions Energètiques de Gas Natural Fenosa, María Pérez, ha explicat que les empreses espanyoles tenen un potencial d'estalvi de 3.000 milions d'euros anuals en eficiència energètica. Aquest potencial no només té una traducció automàtica en la millora de la productivitat d'aquestes empreses, sinó en la generació d'ocupació per a d'altres (auditors, gestors energètics, empreses de serveis energètics, proveïdors d'equips, instal·ladors, entre d'altres).

El director general d'Albufera Energy Storage, Joaquín Chacón, ha tractat la situació actual del mercat mundial de les bateries com a sistemes d'emmagatzematge energètic i la seva previsible evolució per als propers anys, en què els estudis més conservadors parlen d'un creixement mínim del 12% anual. Chacón ha destacat que la creació d'ocupació, la conservació del medi ambient i la reducció de costos en aquest sector són factors atractius per a les empreses.

El gerent de Negoci d'Altran, Albert Botella, ha presentat els canvis tecnològics i culturals esdevinguts els últims anys i que es preveuen en la pròxima dècada en el transport, i ha destacat els vehicles híbrids, els elèctrics i els de gas natural. A més, ha informat no només sobre les oportunitats estrictament tecnològiques, sinó també sobre les relacionades amb la nova organització social que suposa un nou transport sostenible.

El director del Departament d'Energia del CIEMAT, Ramón Gavela, ha analitzat el desenvolupament tecnològic que ha patit el sector de les energies renovables els últims anys, i la participació òptima de cada tecnologia energètica a la Unió Europea i a Espanya, amb l'objectiu de reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle. Gavela ha remarcat les necessitats d'inversió, recerca i desenvolupament en la generació d'energia renovable.

Finalment, el representant de l'Institut de Recerca Tecnològica de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria (ICAI) de la Universitat Pontifícia Comillas, Pablo Frías, ha explicat els diferents models de negoci que poden sorgir en el desenvolupament de les infraestructures elèctriques i en les activitats de gestió de la demanda i la integració de generació renovable.

La jornada l'han clausurada el director general d'Indústria, Energia i Mineria de la Junta de Comunitats de Castella-la Manxa, José Luis Cabezas, i el director general de la Fundació Gas Natural Fenosa, Martí Solà.

Fundació Gas Natural Fenosa

La Fundació Gas Natural Fenosa, fundada el 1992, orienta les seves activitats vers la promoció de la informació, la formació i la sensibilització de la societat en la millora de l'eficiència energètica i la innovació tecnològica en l'àmbit de l'energia, de manera coherent amb el respecte i la protecció del medi ambient, i promou activitats culturals a través del seu Museu del Gas, adreçades a la preservació i difusió del patrimoni històric i cultural del sector. Així mateix, du a terme un programa d'ajuda a l'exportació dirigit a petites i mitjanes empreses. Les seves activitats internacionals es desenvolupen a Algèria, l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Costa Rica, Mèxic, el Marroc, Itàlia, Moldàvia i Sud-àfrica.

Toledo, 7 d'abril de 2016